[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
وب‌سایت کمیسیون نشریات::
::
ISSN
p-ISSN: 2645-8233
e-ISSN: 2645-5943
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: بهار ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
گزینش رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران: چالش‌ها و راهکارهای سیاستی بهینه‌سازی
لیلا دشمنگیر ، حسین ابراهیمی پور ، ندا کبیری ، محمدحسین صومی ، امیرحسین تکیان ، سجاد لک ، امید براتی ، محمدرضا امیراسماعیلی ، محمدجواد کبیر ، محمد بازیار ، علی اکبری ساری
سیاست‌گذاری سلامت، مرکز تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (3 مشاهده)
زمینه و هدف: با وجود اهمیت جایگاه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، فرایند انتخاب و انتصاب آنان در ایران همواره با چالش‌هایی نظیر تمرکز قدرت، ملاحظات سیاسی و کمبود شفافیت در معیارهای شایستگی مواجه بوده است. مقاله حاضر با هدف ارائه گزینه‌ها و توصیه‌های سیاستی برای اصلاح این فرآیند تهیه شده است.
روش: این مطالعه با رویکرد چندروشی انجام شد. ابتدا مرور حیطه‌ای و مرور اسناد صورت گرفت. سپس 38 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با ذی‌نقشان کلیدی (رؤسای فعلی و سابق دانشگاه‌ها، مدیران وزارت بهداشت، اعضای هیئت علمی و سیاست‌گذاران) انجام شد و داده‌ها با روش تحلیل چارچوبی بر اساس مدل‌های حکمرانی دانشگاهی و شایستگی رهبری تحلیل شد. در پایان، با برگزاری نشست متخصصان (بارش فکری) گزینه‌ها و ملاحظات سیاستی تدوین شد.
یافته‌ها: اگرچه در سال‌های اخیر گام‌هایی برای نظام‌مند شدن فرآیند گزینش رؤسا برداشته شده است؛ اما همچنان تمرکز تصمیم‌گیری در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نقش محدود هیئت امناء و غلبه عوامل سیاسی در انتخاب رؤسا از موانعاصلی شایسته‌گزینی محسوب می‌شوند.بر اساس یافته‌ها، چهار گزینه سیاستی اصلی شامل: ۱) تداوم وضعیت موجود با اصلاحات جزئی، ۲) تشکیل کمیته‌های انتخاب به صورت مستقل در هر دانشگاه، ۳) ایجاد نظام ارزیابی شایستگی ملی، و ۴) واگذاری اختیار انتخاب به هیئت امنای دانشگاه پیشنهاد شد.
نتیجه‌گیری: برای ارتقای کارآمدی نظام آموزش عالی سلامت، ضروری است فرآیند گزینش رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبتنی بر اصول شایسته‌سالاری، شفافیت و پاسخگویی بازطراحی شود. استقرار نظام ارزیابی صلاحیت ملی و تقویت نقش هیئت امنامی‌تواند گامی مؤثر در جهت استقلال دانشگاه‌ها و ارتقای حکمرانی سلامت باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش فارغ‌التحصیلان، دانشگاه‌ها، سیاست بهداشت، مراکز پزشکی دانشگاهی
متن کامل [PDF 734 kb]   (2 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/8/21 | پذیرش: 1405/3/4 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1405/4/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4745