مرکز تحقیقات چشمپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (757 مشاهده)
زمینه و هدف: توسعه آموزش فلوشیپ،به دلیل نقش دانشآموختگاندر ارائه خدمات پیشرفته، از سیاستهای راهبردی است.هدف این پژوهش، ارزیابی همهجانبه وضعیت موجود آموزش فلوشیپ چشمپزشکی در ایران است. روش:این آیندهپژوهی کیفی با روش تحلیل درونمایه صورت پذیرفت. یازده نفر از مطلعین کلیدی در زمینه توسعه آموزش فلوشیپ چشمپزشکی به صورت هدفمند انتخاب شدند و در اسفند 1401، طی یک جلسه میزگرد خبرگان به بحث متمرکز پرداختند. یافتهها:در این مقاله، ارزیابی خبرگان در دو محور نقاط قوت و چالشها، در قالب 23 درونمایه اصلی و 65درون مایه فرعی ارائه میشود. 7 درونمایه اصلی نقاط قوت، شامل: سیاستگذاری موفق در آموزش چشمپزشکی، نظاممندی آموزشفلوشیپ،اثربخشی آموزش فلوشیپ چشمپزشکی، افزایش انگیزه رشد آکادمیک، توانمندسازی استادان، بهبوددسترسیبهخدماتپیشرفته، کنترل انجام جراحیهایی که از نظر اندیکاسیون پرسشبرانگیز هستند. 16 چالشاصلی عبارتند از: کیفیتپایین آموزش بعضی مراکز، عدم جامعهنگری، ضعف اخلاق حرفهای، وضع نامناسب تحقیقات، ناکارآمدی نظام نظارتی، فقدان نظام مؤثر برنامهریزی نیروی انسانی، عدم آیندهنگری، عدم جامعنگری، ناکارآمدی نظام متمرکز پذیرش، ظرفیت نامتعادل، عنوانگرایی برای درآمدزایی، اجتناب از انجام جراحی پرخطر، انجام جراحی چشمدر زمینه غیر از فلوشیپ خودشان، تعرفههای غیرجذاب، توزیع نامناسب تجهیزات، نبود زیرساخت تکنولوژیکی نوین. نتیجهگیری: براساس اجماع خبرگان، برنامهریزی آیندهنگرانه، برای حفظ دستاوردها، رفع چالشها و ارتقای این دورهها در راستای دورنمای مطلوب، مؤثر است.
Javadi M A, Tabatabai S, Hashemi H, Sadoughi M, Ghasemi Falavarjani K, Naseripour M, et al . Expert Panel Analysis of The Current Status for Ophthalmic Fellowship Education in Iran. Iran J Cult Health Promot 2023; 7 (3) :391-400 URL: http://ijhp.ir/article-1-789-fa.html
جوادی محمدعلی، طباطبایی شیما، قاضیزاده هاشمی حسن، صدوقی محمدمهدی، قاسمی فلاورجانی خلیل، ناصریپور مسعود، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. تحلیل خبرگان از وضعیت موجود آموزش فلوشیپ چشمپزشکی در ایران: آیندهپژوهی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (3) :391-400