[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 400-391 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل خبرگان از وضعیت موجود آموزش فلوشیپ چشم‌پزشکی در ایران: آینده‌پژوهی
محمدعلی جوادی ، شیما طباطبایی ، حسن قاضی‌زاده هاشمی ، محمدمهدی صدوقی ، خلیل قاسمی فلاورجانی ، مسعود ناصری‌پور ، محمدرضا اکبری ، محمود جباروند ، شاهین یزدانی ، ساره صافی ، غلامرضا خاتمی‌نیا ، مجید فروردین ، مجید ابریشمی
مرکز تحقیقات چشم‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (290 مشاهده)
زمینه و هدف: توسعه آموزش فلوشیپ، به دلیل نقش دانش‌آموختگان در ارائه خدمات پیشرفته، از سیاست‌های راهبردی است. هدف این پژوهش، ارزیابی همه‌جانبه وضعیت موجود آموزش فلوشیپ چشم‌پزشکی در ایران است.
روش: این آینده‌پژوهی کیفی با روش تحلیل درون‌مایه صورت پذیرفت. یازده نفر از مطلعین کلیدی در زمینه توسعه آموزش فلوشیپ چشم‌پزشکی به صورت هدفمند انتخاب شدند و در اسفند 1401، طی یک جلسه میزگرد خبرگان به بحث متمرکز پرداختند.
یافته­ها: در این مقاله، ارزیابی خبرگان در دو محور نقاط قوت و چالش­ها، در قالب 23 درون‌مایه اصلی و 65 درون مایه فرعی ارائه می­شود. 7 درون‌مایه اصلی نقاط قوت، شامل: سیاست­گذاری موفق در آموزش چشم‌پزشکی، نظام­مندی آموزش فلوشیپ، اثربخشی آموزش فلوشیپ چشم‌پزشکی، افزایش انگیزه رشد آکادمیک، توانمندسازی استادان، بهبود دسترسی به خدمات پیشرفته، کنترل انجام جراحی‌هایی که از نظر اندیکاسیون پرسش‌برانگیز هستند. 16 چالش اصلی عبارتند از: کیفیت پایین آموزش بعضی مراکز، عدم جامعه‌نگری، ضعف اخلاق حرفه‌ای، وضع نامناسب تحقیقات، ناکارآمدی نظام نظارتی، فقدان نظام مؤثر برنامه‌ریزی نیروی انسانی، عدم آینده‌نگری، عدم جامع‌نگری، ناکارآمدی نظام متمرکز پذیرش، ظرفیت نامتعادل، عنوان‌گرایی برای درآمدزایی، اجتناب از انجام جراحی پرخطر، انجام جراحی چشم‌در زمینه غیر از فلوشیپ خودشان، تعرفه‌های غیرجذاب، توزیع نامناسب تجهیزات، نبود زیرساخت تکنولوژیکی نوین.
نتیجه‌گیری: براساس اجماع خبرگان، برنامه­ریزی آینده­نگرانه، برای حفظ دستاوردها، رفع چالش­ها و ارتقای این دوره­ها در راستای دورنمای مطلوب، مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، توسعه برنامه، چشم‌پزشکی، سیاست‌گذاری
متن کامل [PDF 424 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/9 | پذیرش: 1402/7/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/9/28 | انتشار: 1402/9/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi M A, Tabatabai S, Hashemi H, Sadoughi M, Ghasemi Falavarjani K, Naseripour M, et al . Expert Panel Analysis of The Current Status for Ophthalmic Fellowship Education in Iran. Iran J Cult Health Promot 2023; 7 (3) :391-400
URL: http://ijhp.ir/article-1-789-fa.html

جوادی محمدعلی، طباطبایی شیما، قاضی‌زاده هاشمی حسن، صدوقی محمدمهدی، قاسمی فلاورجانی خلیل، ناصری‌پور مسعود، و همکاران. و همکاران. و همکاران.. تحلیل خبرگان از وضعیت موجود آموزش فلوشیپ چشم‌پزشکی در ایران: آینده‌پژوهی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (3) :391-400

URL: http://ijhp.ir/article-1-789-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645