فوق تخصص بیماریهای گوارش، مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران- عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
چکیده: (1330 مشاهده)
زمینه و هدف: ادغامآموزش و پژوهش در نظام ارائه خدمات سلامت با تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1364، یکی از موضوعات مهم در تاریخ تحولات پزشکی ایران است. هدف تحقیق حاضر، ارزیابی پیامدهای این قانون و تأسیس وزارت ذکر شده است. روش: در این مطالعه کیفی، 13 نفر از سیاستگذاران، قانونگذاران، و محققان آموزش پزشکی در ایران که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، از طریق مصاحبه نیمهساختارمند مشارکت نمودند.دادههای حاصل از این مصاحبهها، به روش تحلیل محتوای عرفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با وجود مشکلات قانون ادغام، این قانون در طول حدود 4 دهه، نتایج و پیامدهای مثبتی به همراه داشته است. سه مقوله محوری برساخت شده در تحقیق عبارتند از: توسعه نیروی انسانی، رشد و ارتقای کیفیت خدمات، و ارتقای دانش پزشکی. نتیجهگیری: شکلگیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی قانون سال 1364، پیامدهای مثبتی برای وزارت مذکور و نظام اجتماعی به همراه داشته است. با وجود این، توجه به نقاط ضعف و چالشهای قانون مذکور، یکی از ضرورتهای مهم برای ارتقای نظام سلامت میباشد.
Bagheri Lankarani K, Kalateh Sadati A, Razavinasab A, Khayamzadeh M. Integration of Medical Education and Research in Healthcare System in Iran; A Qualitative Study on the Positive Consequences of the Formation of the Ministry of Health and Medical Education. Iran J Cult Health Promot 2023; 6 (4) :603-610 URL: http://ijhp.ir/article-1-720-fa.html
باقری لنکرانی کامران، کلاته ساداتی احمد، رضوی نسب عسلالسادات، خیامزاده مریم. ادغام آموزش و پژوهش در نظام ارائه مراقبتها و خدمات سلامت؛ مطالعهای کیفی بر پیامدهای مثبت تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (4) :603-610