ادغام آموزش و پژوهش در نظام ارائه مراقبتها و خدمات سلامت؛ مطالعهای کیفی بر پیامدهای مثبت تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
|
کامران باقری لنکرانی، احمد کلاته ساداتی، عسلالسادات رضوی نسب، مریم خیامزاده |
فوق تخصص بیماریهای گوارش، مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران- عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران |
|
چکیده: (444 مشاهده) |
زمینه و هدف: ادغام آموزش و پژوهش در نظام ارائه خدمات سلامت با تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1364، یکی از موضوعات مهم در تاریخ تحولات پزشکی ایران است. هدف تحقیق حاضر، ارزیابی پیامدهای این قانون و تأسیس وزارت ذکر شده است.
روش: در این مطالعه کیفی، 13 نفر از سیاستگذاران، قانونگذاران، و محققان آموزش پزشکی در ایران که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، از طریق مصاحبه نیمهساختارمند مشارکت نمودند. دادههای حاصل از این مصاحبهها، به روش تحلیل محتوای عرفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: با وجود مشکلات قانون ادغام، این قانون در طول حدود 4 دهه، نتایج و پیامدهای مثبتی به همراه داشته است. سه مقوله محوری برساخت شده در تحقیق عبارتند از: توسعه نیروی انسانی، رشد و ارتقای کیفیت خدمات، و ارتقای دانش پزشکی.
نتیجهگیری: شکلگیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی قانون سال 1364، پیامدهای مثبتی برای وزارت مذکور و نظام اجتماعی به همراه داشته است. با وجود این، توجه به نقاط ضعف و چالشهای قانون مذکور، یکی از ضرورتهای مهم برای ارتقای نظام سلامت میباشد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش پزشکی، ارائه مراقبتهای بهداشتی یکپارچه، خدمات بهداشتی درمانی، سیاست بهداشت |
|
متن کامل [PDF 331 kb]
(140 دریافت)
|
نوع مطالعه: اصيل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/12/28 | پذیرش: 1401/12/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/28 | انتشار: 1401/12/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|