[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 341-333 برگشت به فهرست نسخه ها
شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر تقاضای زنان برای مدیریت بدن: مدل‌سازی ساختاری و تفسیری
فاطمه حامی کارگر*، محسن نیازی، زهرا صادقی آرانی
دانشگاه کاشان، دانشکده حقوق و علوم انسانی گروه علوم اجتماعی . دانشگاه کاشان
چکیده:   (54 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخص­ها و عوامل اصلی مؤثر بر مدیریت بدن زنان و ارائه مدل ساختاری و تفسیری برای داشتن نگاهی جامع و اولویت­مند نسبت به مسئله صورت‌گرفته است؛ زیرا موضوع مدیریت بدن و نگاه افراطی به آن علاوه بر مخاطرات سلامتی برای زنان، هزینه­هایی برای نظام بهداشت و درمان کشور به­همراه دارد.
روش: در ابتدا با مروری نظام‌مند بر پژوهش­های انجام شده در زمینه مدیریت بدن زنان، به شناسایی عوامل مؤثر بر آن پرداخته شد، سپس با نمونه‌گیری هدفمند از خبرگان و استفاده از پرسش‌نامه، ماتریس خودتعاملی با روش مدل­سازی ساختاری و تفسیری به دست آمد. در ادامه با بررسی روابط بین عوامل مؤثر بر مدیریت بدن زنان، سطح­بندی عوامل صورت گرفت. در مرحله نهایی نیز با استفاده از تحلیل میک‌مک نوع متغیرها، براساس قدرت نفوذ و میزان وابستگی تعیین شد.
یافته‌ها: متغیرهای رسانه و سرمایه اقتصادی بانفوذ بالا و وابستگی کم از متغیرهای مستقل کلیدی در مدیریت بدن زنان بوده و متغیرهای سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، گروه­های مرجع، پذیرش اجتماعی، فشار اجتماعی، دین‌داری، تحصیلات، تصویر بدنی منفی و نارضایتی از بدن نیز از متغیرهای پیوندی هستند که هم دارای قدرت نفوذ بالا و هم میزان وابستگی بالا به سایر متغیرها دارند و متغیرهای جلب جنس مخالف، اعتمادبه‌نفس و مصرف­گرایی جزو متغیرهای وابسته به دست آمدند این متغیرها دارای وابستگی بالا و قدرت نفوذ کم هستند و به‌شدت تحت‌تأثیر تغییرات سایر متغیرها بر مدیریت بدن زنان تأثیر می­گذارند.
نتیجه‌گیری: باتوجه‌به اهمیت اقدامات مدیریت بدن بر سلامت زنان، شناسایی عوامل و سطح‌بندی آنان می‌تواند در سیاست‌گذاری سلامت قابل‌توجه باشد.
واژه‌های کلیدی: بدن انسان، زنان، سلامت زنان، میک‌مک
متن کامل [PDF 497 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/12 | پذیرش: 1401/4/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/29 | انتشار: 1401/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hami kargar F, niazi M, sadegi arani Z. Social and Cultural Indicators Affecting Women's Demand for Body Management: A Structural and Interpretive Modeling. 3. 2022; 6 (2) :333-341
URL: http://ijhp.ir/article-1-445-fa.html

حامی کارگر فاطمه، نیازی محسن، صادقی آرانی زهرا. شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر تقاضای زنان برای مدیریت بدن: مدل‌سازی ساختاری و تفسیری. 1. 1401; 6 (2) :341-333

URL: http://ijhp.ir/article-1-445-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4460