دانشکده حقوق و علوم انسانی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده: (1014 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصها و عوامل اصلی مؤثر بر مدیریت بدن زنان و ارائه مدل ساختاری و تفسیری برای داشتن نگاهی جامع و اولویتمند نسبت به مسئله صورتگرفته است؛ زیرا موضوع مدیریت بدن و نگاه افراطی به آن علاوهبر مخاطرات سلامتی برای زنان، هزینههایی برای نظام بهداشت و درمان کشور به همراه دارد.
روش: در ابتدا با مروری نظاممند بر پژوهشهای انجام شده در زمینه مدیریت بدن زنان، به شناسایی عوامل مؤثر بر آن پرداخته شد، سپس با نمونهگیری هدفمند از خبرگان و استفاده از پرسشنامه، ماتریس خود تعاملی با روش مدلسازی ساختاری و تفسیری به دست آمد. در ادامه با بررسی روابط بین عوامل مؤثر بر مدیریت بدن زنان، سطحبندی عوامل صورت گرفت. در مرحله نهایی نیز با استفاده از تحلیل میکمک نوع متغیرها، براساس قدرت نفوذ و میزان وابستگی تعیین شد.
یافتهها: متغیرهای رسانه و سرمایه اقتصادی بانفوذ بالا و وابستگی کم از متغیرهای مستقل کلیدی در مدیریت بدن زنان بوده و متغیرهای سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، گروههای مرجع، پذیرش اجتماعی، فشار اجتماعی، دینداری، تحصیلات، تصویر بدنی منفی و نارضایتی از بدن نیز از متغیرهای پیوندی هستند که هم دارای قدرت نفوذ بالا و هم میزان وابستگی بالا به سایر متغیرها دارند و متغیرهای جلب جنس مخالف، اعتمادبهنفس و مصرفگرایی جزو متغیرهای وابسته بهدست آمدند این متغیرها دارای وابستگی بالا و قدرت نفوذ کم هستند و بهشدت تحتتأثیر تغییرات سایر متغیرها بر مدیریت بدن زنان تأثیر میگذارند.
نتیجهگیری: باتوجه به اهمیت اقدامات مدیریت بدن بر سلامت زنان، شناسایی عوامل و سطحبندی آنان میتواند در سیاستگذاری سلامت قابلتوجه باشد.
hami kargar F, niazi M, sadegi arani Z. Social and Cultural Indicators Affecting Women's Demand for Body Management: A Structural and Interpretive Modeling. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (2) :332-340 URL: http://ijhp.ir/article-1-445-fa.html
حامی کارگر فاطمه، نیازی محسن، صادقی آرانی زهرا. شاخصهای اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر تقاضای زنان برای مدیریت بدن: مدلسازی ساختاری و تفسیری. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (2) :332-340