[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 38-51 برگشت به فهرست نسخه ها
انتخاب دانشجویان شایسته و تحول‌آفرین و ارتقای نظام انتخاب دانشجو در آموزش عالی سلامت
محمدعلی محققی*، سیدعلیرضا مرندی، سیدجمال‌الدین سجادی جزی، سیدمحمدرضا کلانتر معتمدی، سیدمحسن فروتن، سیدحسن امامی‌رضوی، باقر لاریجانی، حسین ملک‌افضلی، مرضیه وحیددستجردی، نرگس تبریزچی، علی‌اکبر حق‌دوست، غلامرضا پورمند، محمدحسین شاهدی، محمدعلی کی‌نژاد، سیدمهدی سیدی، کامران باقری لنکرانی
چکیده:   (68 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف نهایی پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی سلامت، برطرف کردن مشکلات و برآورده ساختن نیازهای سلامت جامعه است. برای تحقق توسعه در علوم، فنون، مراقبت‌ها و خدمات سلامت و برخورداری از یک نظام سلامت قوی، کارآمد و پاسخگو، ایجاد تغییرات اساسی در نظام پذیرش دانشجو مورد نیاز است .ارتقا نظام انتخاب دانشجو برای تربیت نیروی انسانی سلامت، متناسب با ارزش‌ها، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای اسلامی، برای کاربرد در سیاست‌گذاری سلامت و برنامه‌ریزی آموزش عالی سلامت، در این مطالعه بررسی شده است.
روش: روش این مطالعه کتابخانهای و میدانی و اجماع نظرات خبرگانی فرهنگستان علوم پزشکی است.
یافته‌ها: نظام انتخاب دانشجو باید بر شالوده‌های زیر استوار و متحول شود: «تفکرات و ارزش‌های اسلامی، با تأکید بر عدالت آموزشی و عدالت در سلامت، عوامل اجتماعی سلامت، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای اسلامی‌سلامت»؛ « نیازهای سلامت جامعه»؛ «شناخت استعدادها، رعایت علایق، هدایت انگیزه‌ها و در نظر داشتن توانمندی‌های جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی داوطلبان، متناسب با رشته‌های تحصیلی؛ و سالم‌سازی رقابت بین داوطلبان»؛ «منطقی نمودن تقاضای اجتماعی، برای ورود به رشته‌های پرمتقاضی»؛ «تحول راهبردی در عوامل مهم تأثیرگذار نظیر استعداد و علاقمندی، سهمیه‌ها، جنسیت، بومی‌گزینی، مقاطع ورودی و نظایر آن»
نتیجه‌گیری: دانشجوی منتخب برای تربیت در نظام آموزش عالی سلامت، باید طالب علم؛ متدین؛ صالح و متعهد به نیازهای سلامت جامعه باشد و از ظرفیت‌های ارزش‌آفرینی؛ پویایی؛ نشاط؛ تحول‌آفرینی؛ و خلاقیت و نوآوری؛ برخوردار باشد. استادان و نظام دانشگاهی نیز باید نسبت به تربیت دانش‌آموختگانی دانشمند؛ مؤمن؛ خردمند؛ اندیشمند؛ مجاهد و اهل عمل؛ دارای انگیزه‌های الهی و انسانی؛ برگرفته از مکتب اسلام و انقلاب اسلامی؛ برای خدمت در راستای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت مردم؛ اهتمام نمایند.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، آموزش عالی، گزینش دانشجو
متن کامل [PDF 642 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1400/3/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Selection of Competent and Transformative Students and Improving the Student Selection System in Higher Health Education. 3. 2021; 5 (1) :38-51
URL: http://ijhp.ir/article-1-388-fa.html

محققی محمدعلی، مرندی سیدعلیرضا، سجادی جزی سیدجمال‌الدین، کلانتر معتمدی سیدمحمدرضا، فروتن سیدمحسن، امامی‌رضوی سیدحسن، و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران. و همکاران.. انتخاب دانشجویان شایسته و تحول‌آفرین و ارتقای نظام انتخاب دانشجو در آموزش عالی سلامت. 1. 1400; 5 (1) :38-51

URL: http://ijhp.ir/article-1-388-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319