[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 25-18 برگشت به فهرست نسخه ها
پیشنهاد الگوی بیشترین مشارکت نخبگان به منظور دستیابی به مرجعیت علمی
شهرام یزدانی، مرضیه دشتی رحمت‌آبادی، مریم حسینی‌ابرده، علی‌اکبر حق‌دوست
چکیده:   (3971 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این مطالعه بررسی نقش استعدادهای درخشان و نخبگان در دستیابی به مرجعیت علمی و پیشنهاد الگوی مشارکت حداکثری نخبگان در نیل به مرجعیت علمی می‌باشد.
روش: در این مطالعه از استراتژی مرور نقادانه کارنول و دالی (Carnwell and Daly) استفاده شد. به منظور یافتن منابع و مطالعات مرتبط، در داده پایگاه‌های معتبر علمی مانند: سایت‌های SID، Google، Google Scholar، Scopus، Iran Medex، و Web of Science در سال‌های 2011 تا 2021 ترکیبی از کلمات کلیدی نخبه، استعداد درخشان، مدیریت نخبه، مرجعیت علمی جستجویی جامع به دو زبان فارسی و انگلیسی انجام شد. متون توسط پژوهشگران به‌طور مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. از مجموع 40 مقاله به‌دست آمده، براساس معیارهای ورود و خروج و حذف مطالعات تکراری 8 مقاله که مرتبط با هدف مطالعه بودند ارزیابی شدند.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه در سه تم محتوایی 1) نقش‌های نخبگان، 2) فرایند مدیریت نخبگان، 3) تقسیم‌بندی وظایف در فرآیند مدیریت نخبگان، ارایه شده است. نقش‌های خبرگان شامل سه نقش فرودستی، میان‌دستی و فرادستی (Subordinates roles) معرفی گردیده است؛ که در تم مدیریت نخبگان مؤثرترین عوامل و در بخش تقسیم‌بندی وظایف، به وظایف هر یک از نهادها در فرایند مدیریت نخبگان پرداخته شده است.
نتیجه‌گیری: تحقق مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی ایران مستلزم وجود نظام ها، فرآیندها و ساختارهایی است که نخبگان بتوانند در حوزه‌های راهبردی کشور ایفاکننده نقش‌های مختلف خود از جمله نقش‌های فرادستی باشند، و جامعه نیز از حضور ایشان منتفع گردد؛ در این مقاله بر اهمیت دارا بودن برنامه‌هایی رسالت‌محور، تمایزیافته و کلان در هر یک از نهادهای حاکمیتی برای توسعه صلاحیت‌های نخبگانی افرادی که دارای استعدادهای برتر هستند، تأکید گردیده و همچنین با ارایه الگویی مشخص به تمهیدات لازم جهت هدایت نخبگان به نقش‌های تعیین‌کننده اشاره شده است.
واژه‌های کلیدی: تیزهوشان، راهبرد، سیاست‌گذاری، علم‌گرایی، نخبگان
متن کامل [PDF 489 kb]   (451 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1400/3/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Model for Maximum Participation of Elites for Attaining Scientific Authority. Iran J Cult Health Promot 2021; 5 (1) :18-25
URL: http://ijhp.ir/article-1-384-fa.html

یزدانی شهرام، دشتی رحمت‌آبادی مرضیه، حسینی‌ابرده مریم، حق‌دوست علی‌اکبر. پیشنهاد الگوی بیشترین مشارکت نخبگان به منظور دستیابی به مرجعیت علمی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (1) :18-25

URL: http://ijhp.ir/article-1-384-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645