دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیرالدین طوسی، کرمان، ایران
چکیده: (49 مشاهده)
زمینه و هدف: حق انسانی و پایه و اساس آموزش و یادگیری مادام العمر، سواد است؛ زیرا باعث تغییر زندگی افراد، افزایش توانمندیها و شانس بهتر زندگی آنها میشود. هدف مقاله حاضر، بررسی میزان تأثیر شرکت در دورههای سوادآموزی بر سلامت روان سوادآموزان زن در زمینه افزایش مهارت حل مسئله و عزت نفس آنان در استان کرمان بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کمی با استفاده از روش پیمایش است و با روش نیمه آزمایشی گروه کنترل انجام شد به این منظور از جامعه آماری زنانی که در سال تحصیلی 1403-1402 در سه سطح برخوردار، نیمه برخوردار و کم برخوردار بودند با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از کل شهرستانهای استان کرمان، 9 شهرستان، 14 کلاس انتخاب شد و جمعا 79 نفر از زنان سوادآموز و 79 نفر از زنان بیسواد انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه سبکهای حل مسئله کسیدی و لانگ و پرسشنامه عزتنفس آیزنک استفاده شد. پس از جمعآوری اطلاعات، نتایج در برنامه SPSS21 مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: سوادآموزی بهطور متوسط و مثبت با عزتنفس سوادآموزان زن همبستگی دارد. این معیار با توانایی حل مسئله نیز مرتبط است. زنانی که از سواد خواندن و نوشتن برخوردار نیستند، از حس شایستگی کمتری در مقایسه با دیگر سوادآموزان زن برخوردارند. آنها کسانی هستند که از خواندن میترسند و ممکن است متعاقباً اجتناب کنند. نتیجهگیری: سوادآموزی بهطور معنیداری بر افزایش سلامت روان در زمینه مهارت حل مسئله و عزتنفس سوادآموزان زن شرکتکننده در دورههای سوادآموزی تأثیر دارد. با تداوم سوادآموزی، این میزان افزایش مییابد.