[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: زمستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر سوادآموزی بر سلامت روان (مهارت حل مسئله و عزت نفس) زنان در کرمان
پروین سالاری چینه ، مژگان قانع ملاطی
دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیرالدین طوسی، کرمان، ایران
چکیده:   (49 مشاهده)
زمینه و هدف: حق انسانی و پایه و اساس آموزش و یادگیری مادام العمر، سواد است؛ زیرا باعث تغییر زندگی افراد، افزایش توانمندی‌ها و شانس بهتر زندگی آنها می‌شود. هدف مقاله حاضر، بررسی میزان تأثیر شرکت در دوره‌های سوادآموزی بر سلامت روان سوادآموزان زن در زمینه افزایش مهارت حل مسئله و عزت نفس آنان در استان کرمان بود.
روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کمی با استفاده از روش پیمایش است و با روش نیمه آزمایشی گروه کنترل انجام شد به این منظور از جامعه آماری زنانی که در سال تحصیلی 1403-1402 در سه سطح برخوردار، نیمه برخوردار و کم برخوردار بودند با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از کل شهرستان‌های استان کرمان، 9 شهرستان، 14 کلاس انتخاب شد و جمعا 79 نفر از زنان سوادآموز و 79 نفر از زنان بی‌سواد انتخاب شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه سبک‌های حل مسئله کسیدی و لانگ و پرسشنامه عزت‌نفس آیزنک استفاده شد. پس از جمع‌آوری اطلاعات، نتایج در برنامه SPSS21 مورد آزمون قرار گرفت.
یافته‌ها: سوادآموزی به‌طور متوسط و مثبت با عزت‌نفس سوادآموزان زن همبستگی دارد. این معیار با توانایی حل مسئله نیز مرتبط است. زنانی که از سواد خواندن و نوشتن برخوردار نیستند، از حس شایستگی کمتری در مقایسه با دیگر سوادآموزان زن برخوردارند. آن‌ها کسانی هستند که از خواندن می‌ترسند و ممکن است متعاقباً اجتناب کنند.
نتیجه‌گیری: سوادآموزی به‌طور معنی‌داری بر افزایش سلامت روان در زمینه مهارت حل مسئله و عزت‌نفس سوادآموزان زن شرکت‌کننده در دوره‌های سوادآموزی تأثیر دارد. با تداوم سوادآموزی، این میزان افزایش می‌یابد.
واژه‌های کلیدی: حل مسئله، خودپندار، سلامت روان، سلامت زنان، س‍وادآم‍وزی‌
متن کامل [PDF 521 kb]   (28 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/9 | پذیرش: 1403/11/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4679