دانشکده زیستشناسی، پردیس علوم، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (592 مشاهده)
زمینه و هدف: اگرچه در اسناد بالا دستی بر حفظ و جذب نخبگان و مرجعیت علمی تأکید شده؛ ولی نرخ مهاجرت نخبگان و متخصصان بهداشت و درمان در سالهای اخیر روند صعودی داشته و رشد کشور در راستای مرجعیت علمی مطلوب نبود است. کشور چین با هدف دستیابی به اقتدار علمی و مدیریت نخبگان، برنامههای متنوعی را اجرا کرده است که در این پژوهش بهعنوان الگویی موفق مورد واکاوی قرار خواهد گرفت. روش: جمعآوری دادههای این مطالعه براساس بررسی و سپس انتخاب مقالات، کتابها و اسناد انجام شد. علاوه براین، از پایگاههای داده داخلی و خارجی نیز برای استخراج دادههای مورد نیاز استفاده شد. در نهایت تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. یافتهها: دولت چین با اجرای چندین برنامه موفق و فراهم کردن زیرساختها و بودجههای لازم با بالا نگه داشتن سطح اعزام، میزان بازگشت نخبگان را به چین به شدت افزایش داده است. برنامه اول در جهت توانمندسازی داخلی در قالب اجرای سه طرح و برنامه دوم در راستای پرورش، حفظ، و جذب نخبگان در قالب 9 طرح اصلی بوده است. نتیجهگیری: با توجه به عدم کارآیی کافی برنامههای اجرا شده در داخل کشور و شتاب مهاجرت نخبگان و متخصصان و در راستای حرکت به سمت اقتدار علمی، اقداماتی مانند ارتقاء کیفیت سیستم آموزش عالی کشور، ارتقاء سطح همکاری های علمی بینالمللی، بازنگری اسناد بالا دستی مرتبط با امور نخبگان و پایهگذاری ساختاری توانمند در مدیریت و هماهنگی اجرای برنامهها پیشنهاد میشود.
Jannesar M, Seyedi S M. Lessons Learned from Talent Management and Scientific Authority: A Case Study of Chinese Programs. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (2) :161-169 URL: http://ijhp.ir/article-1-954-fa.html
جان نثار معصومه، سیدی سید مهدی. درس آموختههای مدیریت نخبگان و مرجعیت علمی: موردکاوی برنامههای چین. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (2) :161-169