عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، تهران
چکیده: (830 مشاهده)
زمینه و هدف: معنویت گوهر گم شده بشریت است. این مقاله با هدف معرفی تربیت قرانی، الزامات و راهبردهای گسترش آن در برنامهریزی درسی تدوین شده است. روش: با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتواهای مستندات و منابع علمیدینی مقاله حاضر تهیه شده است. یافتهها: ضمن تبیین واژههای معنویت قرآنی، تربیت معنوی، برنامه درسی معنوی و معنویت فرابرنامه درسی به مراحل و الزامات تدوین محتوای برنامه درسی و نحوه ارزشیابی فراگیران و نقش محیط آموزشی و خانواده پرداخته شده است. نتیجهگیری: چنانچه همه عرصهها و ابعاد تربیت روح معنوی و عالمان نیز در اثر تربیت صحیح و خدا محور روحیه معنوی داشته باشند، شاگردان معنوی پرورش پیدا میکنند. در چنین شرایطی برنامههای درسی مدارس جنبه معنوی آنان را تقویت میکند و شاگردان را معنویتگرای واقعیتمحور پرورش میدهد.