مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده: (1909 مشاهده)
زمینه و هدف: سالمندشدن جمعیت پدیدهای است که در آیندهای نزدیک اتفاق افتاده و فرصتها و تهدیدهایی را برای نظام سلامت در پی دارد. بخش آموزش علوم پزشکی نیز از این پدیده متأثر بوده و نیازمند کسب آمادگی در مواجهه بهینه با آن خواهد بود. این مطالعه با هدف بیان برخی از اثرات پدیده سالمندی بر آموزش علوم پزشکی و راهکارهای مواجهه با آن انجام شده است. روش: اطلاعات حاصل به روش مرور نظاممند با جستجو در پایگاههای داده در قالب مقالات فارسی و انگلیسی و با استفاده از کلید واژههای مرتبط با موضوع و استخراج و طبقهبندی مطالب، حاصل شدهاند. یافتهها: تأثیرات پدیده سالمندی بر آموزش علوم پزشکی از جهات مختلفی قابل بررسی است؛ اما در این مطالعه تنها به سه بعد این تأثیرات یعنی شکلگیری دانشگاههای دوستدار سالمند، شکلگیری مشاغل جدید متناسب با سالمندی و استفاده از رویکردهای نوآورانه برای کسب آمادگی، پرداخته شد. نتیجهگیری: پدیده سالمندی یک رویداد غیرقابل اجتناب بوده که مواجهه با آن مستلزم بهکارگیری سیاستها و شیوههای نوین برخورد با مسائل آینده است. تغییرات حاصل از این پدیده بر آموزش علوم پزشکی و محیط کسب و کار نمونههایی از اثرات آن بر جامعه خواهد بود که نیاز به توجه به راهکارهای مقابله را پررنگتر مینماید. توجه جدی نسبت به همگرایی علوم، تعامل با صنعت، دیدهبانی و رصد تغییرات، بهرهگیری از تجارب سایر کشورها، برنامهریزی لازم برای پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی و استفاده از رویکردهای جدید از جمله استراتژیهایی است که آموزش علوم پزشکی برای رویارویی با این پدیده، میتواند در پیش گیرد.
Dehnavieh R, Yousefi F, Porsheikhali A, Dehghanian P, Zare S, Amini G. Aging Phenomenon and the Future of Medical Science Education. Iran J Cult Health Promot 2023; 6 (4) :595-602 URL: http://ijhp.ir/article-1-700-fa.html
دهنویه رضا، یوسفی فرزانه، پورشیخعلی آتوسا، دهقانیان پریسا، زارع سارا، امینی گلنوش. پدیده سالمندی و آینده آموزش علوم پزشکی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (4) :595-602