فلسفه تعلیم و تربیت، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر
چکیده: (1983 مشاهده)
زمینه و هدف: سوءرفتار با دانشآموزان در مدارس متأسفانه به یک امر رایج و عادی تبدیل شده است که چندان توجهی هم به آن نمیشود. درحالیکه این پدیده میتواند سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان را به خطر اندازد، لذا هدف از پژوهش حاضر «واکاوی سوءرفتار با دانشآموزان در مدارس و پیامدهای سلامتی آن و ارائه راهکارهایی برای ارتقای سلامت دانشآموزان» است. روش: این پژوهش از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی است. جامعه آماری همه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تعداد 10440 نفر بود که 18 نفر با روش نمونهگیری داوطلب-هدفمند و اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختار یافته عمیق بود.برای تحلیل مصاحبهها از روش کلایزی استفاده شد. یافتهها: مطابق با یافتههای پژوهش عمدهترین سوءرفتارها با دانشآموزان در مدارس در پنج مضمون اصلی و هشت زیرمضمون و 50 کد اولیه جای گرفتند. پیامدهای سلامتی ناشی از این سوءرفتارها نیز در مضمون اصلی کاهش سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان با سه زیرمضمون اختلالات عاطفی ـ خلقی، اختلالات روانی ـ اجتماعی و پیامدهای روانشناختی تحصیلی و 31 کد اولیه قرار گرفتند. اختلالات عاطفی ـ خلقی اعم از احساس اضطراب، غمگینی و موارد دیگر؛ اختلالات روانی-اجتماعی شامل پرخاشگری، انزوای اجتماعی و موارد دیگر و پیامدهای روانشناختی تحصیلی شامل مدرسهگریزی، کاهش انگیزه پیشرفت و موارد دیگر میباشد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که سوءرفتار با دانشآموزان در مدارس تأثیرات منفی و درازمدتی بر سلامت روانی آنها دارد، لذا به منظور ارتقای سلامت آنها به مقابله جدی با این پدیده هم از سوی مسئولان و هم جامعه و والدین نیاز است.
Alizadeh M, Alavi H. Abuse of Students at School and Its Health Consequences. Iran J Cult Health Promot 2022; 5 (4) :528-536 URL: http://ijhp.ir/article-1-409-fa.html
علیزاده مژده، علوی حمیدرضا. واکاوی سوءرفتار با دانشآموزان در مدارس و پیامدهای سلامتی آن و ارائه راهکارهایی برای ارتقای سلامت دانشآموزان. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (4) :528-536