[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 536-528 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی سوءرفتار با دانش‌آموزان در مدارس و پیامدهای سلامتی آن و ارائه راهکارهایی برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان
مژده علیزاده ، حمیدرضا علوی
دانشگاه شهید باهنر
چکیده:   (1252 مشاهده)
زمینه و هدف: سوء‌رفتار با دانش‌آموزان در مدارس متأسفانه به یک امر رایج و عادی تبدیل شده است که چندان توجهی هم به آن نمی‌شود. درحالی‌که این پدیده می‌تواند سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان را به خطر اندازد، لذا هدف از پژوهش حاضر «واکاوی سوء‌رفتار با دانش‌آموزان در مدارس و پیامدهای سلامتی آن و ارائه راهکارهایی برای ارتقای سلامت دانش­آموزان» است.
روش: این پژوهش از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی است. جامعه آماری همه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تعداد 10440 نفر بود که 18 نفر با روش نمونه‌گیری داوطلب-هدفمند و اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختار یافته عمیق بود.برای تحلیل مصاحبه‌ها از روش کلایزی استفاده شد.
یافته‌ها: مطابق با یافته‌های پژوهش عمده‌ترین سوء‌رفتارها با دانش‌آموزان در مدارس در پنج مضمون اصلی و هشت زیرمضمون و 50 کد اولیه جای گرفتند. پیامدهای سلامتی ناشی از این سوء‌رفتارها نیز در مضمون اصلی کاهش سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان با سه زیرمضمون اختلالات عاطفی ـ خلقی، اختلالات روانی ـ اجتماعی و پیامدهای روان‌شناختی تحصیلی و 31 کد اولیه قرار گرفتند. اختلالات عاطفی ـ خلقی اعم از احساس اضطراب، غمگینی و موارد دیگر؛ اختلالات روانی-اجتماعی شامل پرخاشگری، انزوای اجتماعی و موارد دیگر و پیامدهای روان‌شناختی تحصیلی شامل مدرسه‌گریزی، کاهش انگیزه پیشرفت و موارد دیگر می‌باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که سوء‌رفتار با دانش‌آموزان در مدارس تأثیرات منفی و درازمدتی بر سلامت روانی آنها دارد، لذا به منظور ارتقای سلامت آنها به مقابله جدی با این پدیده هم از سوی مسئولان و هم جامعه و والدین نیاز است.
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان، سلامت، کودک‌آزاری، مدرسه
متن کامل [PDF 258 kb]   (792 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/23 | پذیرش: 1400/11/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/12/3 | انتشار: 1400/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh M, Alavi H. Abuse of Students at School and Its Health Consequences. Iran J Cult Health Promot 2022; 5 (4) :528-536
URL: http://ijhp.ir/article-1-409-fa.html

علیزاده مژده، علوی حمیدرضا. واکاوی سوءرفتار با دانش‌آموزان در مدارس و پیامدهای سلامتی آن و ارائه راهکارهایی برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (4) :528-536

URL: http://ijhp.ir/article-1-409-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645