مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده: (75 مشاهده)
زمینه و هدف: سلامت معنوی بهعنوان یکی از ارکان بنیادین سلامت انسان، در بسیاری از نظامهای آموزشی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در شکلگیری و تحول سلامت معنوی دانشجویان انجام شد. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام گرفت. مشارکتکنندگان، شامل ۲۲ دانشجوی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند ملاکی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختار یافته بود و تحلیل دادهها با روش کلایزی صورت گرفت. برای افزایش اعتبار دادهها، از مشارکت طولانیمدت در فرآیند تحقیق، انتقالپذیری از طریق ارائه توصیف دقیق دادهها، اعتمادپذیری با پیادهسازی کامل مصاحبهها و تأیید از طریق ثبت و گزارش دقیق تمامی مراحل استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به شناسایی سه مضمون اصلی و نه مضمون فرعی شد. نتایج نشان داد، که عوامل مؤثر بر سلامت معنوی دانشجویان شامل:
عوامل فردی: هویت و خودشناسی معنوی، جهتگیری معنوی - الهی، تفکر انتقادی و جستجوی آگاهانه و سلامت عاطفی و روانشناختی.
عوامل خانوادگی: پرورش معنوی و وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده.
عوامل جامعهشناختی و ارتباطی: زیست بوم دانشگاهی، رسانه و تبادلات فرهنگی، ساختار و تعاملات اجتماعی.
نتیجهگیری: شکلگیری و تحول سلامت معنوی دانشجویان، نیازمند توجه همزمان به عوامل فردی، خانوادگی و جامعهشناختی است. بنابراین، ارتقای سلامت معنوی مستلزم رویکردی جامع و چندبعدی در سطح دانشگاه و سیاستگذاریهای مرتبط میباشد.