[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
ISSN
p-ISSN: 2645-8233
e-ISSN: 2645-5943
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: تابستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نقش هنرهای بصری در ارتقاء سواد سلامت دانش‌آموزان
فاطمه بنویدی ، نرگس تبریزچی
فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
چکیده:   (15 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه سواد سلامت مفهومی است که می‌تواند به طور گسترده توسط مدارس مورد استقبال قرار گیرد. مدارس در سراسر جهان همراه با تعهدات آموزشی خود به دستیابی به اهداف سلامت عمومی کمک می‌کنند. در این میان، ارتباط «هنر و سلامت» به عنوان «هنر در سلامت»، «هنر برای سلامت»، «هنرـ سلامت»، «هنر و ارتقاء سلامت» و «سلامت در هنر» نیز شناخته می‌شود، که وسیله‌ای برای ارتقا، حفظ و بهبود سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و کاهش نابرابری‌های سلامت است. این مقاله سعی دارد به بررسی نقش هنرهای بصری در ارتقاء سواد سلامت دانش‌آموزان با رویکرد راهبردهای تفکر بصری بپردازد. جامعه آماری کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی است که بعد از یک بررسی اولیه از میان کتاب‌های درسی این دوره به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا، ارتباط بین هنرهای بصری و سواد سلامت دانش‌آموزان شناسایی می‌شود و نشان می‌دهیم چگونه این پیوندها می‌توانند در سطح مدرسه عمل کنند. همچنین عواملی که به غیر از کتاب درسی، مدارس را مؤثر می‌سازند و یادگیری را برای دانش‌آموزان تسهیل می‌کنند، شناسایی شد. 
روش: این مطالعه با روش توصیفی ‌ـ تحلیلی و مبتنی بر رویکرد راهبردهای تفکر بصری صورت گرفته است. تا به اصلی‌ترین سؤال مقاله پاسخ داده شود: «نقش هنرهای بصری در ارتقاء سواد سلامت دانش‌آموزان چگونه است؟»
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد، میزان استفاده از هنرهای بصری در فرهنگ‌سازی ارتقاء سواد سلامت تلفیقی است، یعنی سعی شده اهداف سلامت در کنار دیگر اهداف درس قرار گرفته شود و محتوای کتاب‌های فارسی هم به تبع اهداف دارای مضامین هنر و سلامت شده است.
نتیجه‌گیری: بر اساس «راهبردهای تفکر بصری» این نتیجه حاصل شده است که ارتباط بسیار نزدیکی بین هنرهای بصری و عوامل توانمندکننده لازم برای دستیابی به ارتقاء سواد سلامتِ دانش‌آموزان وجود دارد. هنرهای بصری می‌توانند با تسهیل درگیری عمیق‌تر با خود و دیگران و همچنین با حمایت از فرایند درک زمینه، هم‌افزایی را افزایش دهد و ابزاری همه‌کاره برای بهبود ارتقاء سواد سلامت، دسترسی و منافع برای جمعیت عمومی و گروه‌های اولویت‌دار به‌ویژه دانش‌آموزان هستند.
واژه‌های کلیدی: ادراک بصری، ارتقای سلامت، سواد سلامت، هنر
متن کامل [PDF 822 kb]   (7 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/8 | پذیرش: 1404/6/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/7/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4718