گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران،
چکیده: (1093 مشاهده)
زمینه و هدف:ورود مکملهای تقلبی ورزشی به بازار، عمدتاً به دلیل سودجویی برخی افراد و گروههای غیرقانونی رخ داده است که با تولید و عرضه محصولات بیکیفیت و حتی خطرناک، سلامت مصرفکنندگان را به خطر میاندازند. از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیامدهای گسترش بازار مکملهای ورزشی تقلبی بود. روش: روش تحقیق کیفی و به تکنیک برخاسته از دادهها با رویکرد گلیزر بود.جامعه آماری مشتمل بر سه گروه مصرفکنندگان،تأمینکنندگان این مکملها و متخصصان تغذیه ورزشی و روش نمونهگیری گلوله برفی بود.ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 19 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگانوسپساساتیدمتخصص،تأییدگردیدو برای سنجش پایایی ازروشتوافقدرونموضوعی استفاده شد. در راستای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش نظریه داده بنیاد و نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 استفاده شد. یافتهها:پیامدهای گسترش بازار مکملهای ورزشی تقلبی شامل مواردی مانند: آسیب به سلامت مصرفکنندگان، بروز واکنشهای آلرژیک و مسمومیت، کاهش اعتماد عمومی به مکملها، کاهش کیفیت عملکرد ورزشی و همچنین وارد آمدن ضررهای اقتصادی به تولیدکنندگان قانونی است. این دستهبندیها در مجموع شامل 14 مفهوم اصلی و 52 عامل یا کد باز شدند. نتیجهگیری: تقویت نظارت بر زنجیره تولید و توزیع، افزایش میزان آگاهی عمومی، بهویژه در میان ورزشکاران و مربیان و همچنین اجراییشدن قوانین سختگیرانهتر برای پیشگیری از توزیع مکملهای غیرمجاز، بهعنوان پیشنهادات عملیاتی این پژوهش مطرح میشوند.
Mohamadi Askarabadi M, Yousefi B, Hasani Z, Hoseini R, Kazemi S. Identifying the Consequences of the Spread of Market for Counterfeit Sports Supplements. Iran J Cult Health Promot 2025; 9 (2) URL: http://ijhp.ir/article-1-1091-fa.html
محمدی عسکرآبادی مسعود، یوسفی بهرام، حسنی زهره، حسینی رستگار، کاظمی سعید. شناسایی پیامدهای گسترش بازار مکملهای ورزشی تقلبی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1404; 9 (2)