گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران،
چکیده: (2 مشاهده)
زمینه و هدف:ورود مکملهای تقلبی ورزشی به بازار، عمدتاً به دلیل سودجویی برخی افراد و گروههای غیرقانونی رخ داده است که با تولید و عرضه محصولات بیکیفیت و حتی خطرناک، سلامت مصرفکنندگان را به خطر میاندازند. از این رو هدف از پژوهش حاضر شناسایی پیامدهای گسترش بازار مکملهای ورزشی تقلبی بود. روش: روش تحقیق کیفی و به تکنیک برخاسته از دادهها با رویکرد گلیزر بود.جامعه آماری مشتمل بر سه گروه مصرفکنندگان،تأمینکنندگان این مکملها و متخصصان تغذیه ورزشی و روش نمونهگیری گلوله برفی بود.ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 19 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبهشوندگانوسپساساتیدمتخصص،تأییدگردیدو برای سنجش پایایی ازروشتوافقدرونموضوعی استفاده شد. در راستای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش نظریه داده بنیاد و نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 استفاده شد. یافتهها:پیامدهای گسترش بازار مکملهای ورزشی تقلبی شامل مواردی مانند: آسیب به سلامت مصرفکنندگان، بروز واکنشهای آلرژیک و مسمومیت، کاهش اعتماد عمومی به مکملها، کاهش کیفیت عملکرد ورزشی و همچنین وارد آمدن ضررهای اقتصادی به تولیدکنندگان قانونی است. این دستهبندیها در مجموع شامل 14 مفهوم اصلی و 52 عامل یا کد باز شدند. نتیجهگیری: تقویت نظارت بر زنجیره تولید و توزیع، افزایش میزان آگاهی عمومی، بهویژه در میان ورزشکاران و مربیان و همچنین اجراییشدن قوانین سختگیرانهتر برای پیشگیری از توزیع مکملهای غیرمجاز، بهعنوان پیشنهادات عملیاتی این پژوهش مطرح میشوند.