اقتصاد و مدیریت دارو، مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (11 مشاهده)
زمینه و هدف: بازار کالاهای اسلامی در دهههای اخیر، بهعنوان یکی از بازارهای مهم و رو به رشد در سطح جهانی شناخته میشود.با وجود تدوین «نقشه راه حلال ایران»، تاکنون سیاستهای توسعهای منسجم و کارآمد در این حوزه در کشور بهطور کامل اجرا نشده است. مطالعه حاضر با هدف تبیین سیاستهای توسعهای بازار غذای حلال در ایران ارائه راهکارهایی برای ارتقای جایگاه کشور در این عرصه انجام شده است. روش: مطالعه حاضر یک پژوهش اکتشافی با طراحی مقطعی بود که به روش آیندهپژوهی انجام شد. در این پژوهش، با بهرهگیری از رویکرد پسنگری،چشماندازهای مطلوب برای بازار غذای حلال ایران در افق سال 1425 ترسیم شد. برای گردآوری دادهها از روشنمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد و مصاحبه با خبرنگاران حوزه مربوطه صورت گرفت. فرآیند نمونهگیری به مرحله اشباع دادهها ادامه یافت. در نهایت، دادههای حاصل از چهارده مصاحبه گردآوری و تحلیل انجام شد. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که برای دستیابی به اهداف «نقشه راه حلال» و بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای موجود در این حوزه توجه به مجموعهای از پیشرانهای کلیدی توسعه صنعت غذای حلال در ایران ضروری است. این پیشرانها شامل: ارتقای تبلیغات ملی و بینالمللی، شفافسازی روالهای قانونی و اداری، اصلاح سیاستهای اقتصادی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، تولید و توسعه فناوریهای مرتبط، نشانتجاریسازی مؤثر، رفع مشکلات مرتبط با حمل و نقل، ایجاد دسترسی به سیاستهای تشویقی، تضمین اجرای سیاستها، رعایت پیشنیازهای زیست اخلاقی و همچنین سیاستگذاری و نظارت بر امنیت غذایی میباشند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که عمده دلایل عدم پیشرفت صنعت غذای حلالِ ایران ناشی از مسائل بیرون شرکتی است. در واقع بخشهای حلال و غیرحلال تولیدات غذایی کشور با مجموعهای از مشکلات فراساختاری مشابه مواجهاند که مانع از شکوفایی ظرفیتهای بالقوه این صنعت میشود.