اصول نظریّه معنویّت اسلامی
|
علیاکبر رشاد |
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران |
|
چکیده: (149 مشاهده) |
زمینه و هدف: «معنویّت» از مهمترین ابعاد دین اسلام است و سلامت معنوی، در نگرش اسلامی، حاصل و برآیند این بعد مهم میباشد. هدف از مطالعه حاضر، کشف ارکان معنویت و اصول نظریه معنویّت اسلامی است.
روش: این مطالعه ابتدا با روش نقلی به بررسی متون معتبر اسلامی (قرآن و حدیث) در باب معنویت پرداخته، سپس با روش اجتهادی و عقلی به استنباط ارکان معنویّت و اصول نظریه معنویّت اسلامی از این متون منتقل شده است.
یافتهها: معنویّت اسلامی بر چهار رکن استوار است:
الف) «توحید»، که حقیقت معنویّت و مهمترین اصل آن است.
ب) «عالم غیب» (ملکوت)، مراد از آن، وجه پنهان و برتر هستی است.
پ) «عالم شهادت» (ملک)، مراد از آن، وجه آشکار و فروتر هستی است.
ت) «انسان معناوَرز»، مراد از آن، انسانی است که در صدد فرارفتن و رهایی از قید و بند مُلک برای ارتباط با ملکوت هستی است.
ارکان معنویّت اسلامی را میتوان در قالب دهها گزارهی بنیادین «هستیشناختی»، «معرفتشناختی»، «انسانشناختی» و «معنویّتشناختی» بیان کرد. این ارکان، از مجموعهی اصول و گزارههای بنیادینی تشکیل میشود که بیست و چهار مورد از مهمترین آنها در این مقاله طرح و شرح شده است.
نتیجهگیری: ارکان چهارگانه نظریّه معنویّت اسلامی، از مجموعه گزارههای بنیادینی شکل میگیرد که عموماً قابلیّت ارجاع و استناد به آیات و روایات را دارند. مجموع این گزارهها، ضمن تبیین ارکان معنویّت اسلامی، آن را از دیگر مسلکهای سنّتی و نوپدید متمایز میسازد. |
|
واژههای کلیدی: سلامت معنوی، غیب، شهادت، ملکوت، مُلک، معنویّت |
|
متن کامل [PDF 561 kb]
(47 دریافت)
|
نامه: مروري |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/7/25 | پذیرش: 1403/9/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|