استفاده از واقعیت مجازی در آموزش علوم پزشکی به منظور ایجاد فرصتهای یادگیری متنوع و جدید با حفظ ایمنی و سلامت بیمار به سرعت در حال گسترش است. بررسی وضعیت فعلی استفاده از واقعیت مجازی در آموزش پزشکی نشان میدهد که استفاده از این روش شبیهسازی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور همپای کشورهای توسعه یافته رشد نکرده است و ساختارها و نهادهای مسئول، به دلیل نداشتن تولیت واحد، نبود امکانات و زیرساختهای فنی و عدم یکپارچگی و هماهنگی، قادر به پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانشجویان نیستند. با توجه به اهمیت استفاده از فناوریهای نوین در آموزش علوم پزشکی در این خلاصه سیاستی راهکارها و سیاستهای لازم برای رفع این مشکل ارائه شدهاند. این خلاصه سیاستی یکی از نتایج طرح تحقیقاتی آینده پژوهی استفاده از واقعیت مجازی در آموزش علوم پزشکی است که در سطح دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور انجام شده است. این خلاصه سیاستی به مدیران و دستاندرکاران آموزش علوم پزشکی کمک میکند تا با استفاده از واقعیت مجازی، در تغییر آموزش از حالت منفعلانه به آموزشهای فعال، کاهش هزینههای آموزش و کاهش آسیب به بیمار برنامهریزی کنند.
Mohammadi Z, Mojtahedzadeh R, Najimi A, Mohammadi A. Virtual Reality-Based Simulation in Medical Education: Development Strategies and Policies. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (2) :184-188 URL: http://ijhp.ir/article-1-937-fa.html
محمدی زینب، مجتهدزاده ریتا، نجیمی آرش، محمدی آیین. شبیهسازی مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش پزشکی، راهکارها و سیاستهای توسعهای. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (2) :184-188