[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 33-23 برگشت به فهرست نسخه ها
اضطراب مرگ و شخصیت در پیشگیری کووید 19: نقش میانجی خودتنظیمی
مهدی ابویسانی ، داود تقوایی ، ذبیح پیرانی
گروه روان‌شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
چکیده:   (109 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع کووید-19 موجب تعطیلی مراکز آموزشی شد، و اهمیت رفتارهای پیشگیرانه مورد تأکید قرار گرفت. این مطالعه نقش اضطراب مرگ و ویژگی‌های شخصیتی را در تقویت رفتارهای پیشگیرانه در میان دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه (7/16 ± 0/1 سال؛ 221 پسر و 177 دختر) بررسی کرد و نقش میانجی خودتنظیمی را مدنظر قرار داد.
روش‌: این تحقیق کاربردی بود و از نظر روش‌شناسی به‌صورت توصیفی- همبستگی طراحی شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران بود؛ با استفاده از فرمول کوکران 416 نمونه انتخاب و در نهایت 398 پرسشنامه با نرخ بازگشت 67/95 درصد جمع‌آوری شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر (1970)، پرسشنامه شخصیت نئو-فرم کوتاه نئو (1992)، پرسشنامه خودتنظیمی فرانکسیس (1999) و پرسشنامه رفتار پیشگیرانه کووید-19 سنجری (2018) جمع‌آوری شدند و با تحلیل مسیر با نرم‌افزار لیسرل 8.80 تحلیل شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه 398 دانش‌آموز (میانگین سنی 7/16 ± 0/1 سال؛ 221 پسر و 177 دختر) بررسی شدند. نتایج نشان داد که وظیفه‌شناسی
(45/3 = t، 45/0 = b)، خودتنظیمی (80/5 = t، 28/0 = b) و اضطراب مرگ (58/6 = t، 30/0 = b) با رفتارهای پیشگیرانه ارتباط مثبت و معناداری داشتند (05/0 < P). درحالی‌که روان‌نژندی، برونگرایی، تجربه‌پذیری و توافق‌پذیری ارتباط معناداری با رفتارهای پیشگیرانه نشان ندادند
(05/0
> P).اضطراب مرگ و وظیفه‌شناسی نیز از طریق خودتنظیمی به‌طور غیرمستقیم با رفتارهای پیشگیرانه ارتباط داشتند (05/0 < P).

نتیجه‌گیری: یافته‌ها تأکید کردند که تقویت ویژگی‌های شخصیتی مثبت و مکانیسم‌های خودتنظیمی، همراه با کاهش اضطراب مرگ، می‌تواند به بهبود رفتارهای پیشگیرانه در میان دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه کمک کند. این داده‌ها می‌توانند در طراحی برنامه‌های مداخله‌ای مؤثر در مدارس به‌کار روند.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، پزشکی پیشگیرانه، کووید-19، خویشتن‌داری
متن کامل [PDF 976 kb]   (23 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/12/29 | پذیرش: 1404/3/3 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/3/31 | انتشار: 1404/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abuyesani M, Taghvaei D, Pirani Z. Death Anxiety, Personality, and COVID 19 Prevention: Self Regulation as Mediator. Iran J Cult Health Promot 2025; 9 (1) :23-33
URL: http://ijhp.ir/article-1-897-fa.html

ابویسانی مهدی، تقوایی داود، پیرانی ذبیح. اضطراب مرگ و شخصیت در پیشگیری کووید 19: نقش میانجی خودتنظیمی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1404; 9 (1) :23-33

URL: http://ijhp.ir/article-1-897-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4714