گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
چکیده: (109 مشاهده)
زمینه و هدف: شیوع کووید-19 موجب تعطیلی مراکز آموزشی شد، و اهمیت رفتارهای پیشگیرانه مورد تأکید قرار گرفت.این مطالعه نقش اضطراب مرگ و ویژگیهای شخصیتی را در تقویت رفتارهای پیشگیرانه در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه (7/16 ± 0/1 سال؛ 221 پسر و 177 دختر) بررسی کرد و نقش میانجی خودتنظیمی را مدنظر قرار داد. روش: این تحقیق کاربردی بود و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی- همبستگی طراحی شد.جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران بود؛ با استفاده از فرمول کوکران 416 نمونه انتخاب و در نهایت 398 پرسشنامه با نرخ بازگشت 67/95 درصد جمعآوری شد. دادهها از طریق پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر (1970)، پرسشنامه شخصیت نئو-فرم کوتاه نئو (1992)، پرسشنامه خودتنظیمی فرانکسیس (1999) و پرسشنامه رفتار پیشگیرانه کووید-19 سنجری (2018) جمعآوری شدند و با تحلیل مسیر با نرمافزار لیسرل 8.80 تحلیل شدند. یافتهها:در این مطالعه 398 دانشآموز (میانگین سنی 7/16 ± 0/1 سال؛ 221 پسر و 177 دختر) بررسی شدند. نتایج نشان داد که وظیفهشناسی (45/3 = t، 45/0 = b)، خودتنظیمی (80/5 = t، 28/0 = b) و اضطراب مرگ (58/6 = t، 30/0 = b) با رفتارهای پیشگیرانه ارتباط مثبت و معناداری داشتند (05/0 < P). درحالیکه رواننژندی، برونگرایی، تجربهپذیری و توافقپذیری ارتباط معناداری با رفتارهای پیشگیرانه نشان ندادند
(05/0 > P).اضطراب مرگ و وظیفهشناسی نیز از طریق خودتنظیمی بهطور غیرمستقیم با رفتارهای پیشگیرانه ارتباط داشتند (05/0 < P). نتیجهگیری: یافتهها تأکید کردند که تقویت ویژگیهای شخصیتی مثبت و مکانیسمهای خودتنظیمی، همراه با کاهش اضطراب مرگ، میتواند به بهبود رفتارهای پیشگیرانه در میان دانشآموزان دوره دوم متوسطه کمک کند. این دادهها میتوانند در طراحی برنامههای مداخلهای مؤثر در مدارس بهکار روند.
Abuyesani M, Taghvaei D, Pirani Z. Death Anxiety, Personality, and COVID 19 Prevention: Self Regulation as Mediator. Iran J Cult Health Promot 2025; 9 (1) :23-33 URL: http://ijhp.ir/article-1-897-fa.html
ابویسانی مهدی، تقوایی داود، پیرانی ذبیح. اضطراب مرگ و شخصیت در پیشگیری کووید 19: نقش میانجی خودتنظیمی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1404; 9 (1) :23-33