مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده: (112 مشاهده)
زمینه و هدف: با گسترش فناوری های دیجیتال در بهداشت و درمان، ارتقای سطح دانش و مهارت استفاده از این فناوری ها به عنوان یک ضرورت شناخته می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین محتوای برنامه آموزش سلامت دیجیتال و مهارت های مورد نیاز گروه های مختلف انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر از نوع مروری است و به منظور گردآوری اطلاعات، جستجو در سه پایگاه Pubmed، Web of Science، و Scopus در بازه زمانی 2000 تا 2022 میلادی انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از فرم استخراج داده انجام و محتوای مطالعات انتخاب شدهبراساس اهداف مطالعه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: پس از بازیابی مقالات، تعداد 54 مقاله از 97 مقاله بازیابی شده براساس معیارهای ورود، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت انواع دانش ها، مهارت ها، و چالش های آموزش سلامت دیجیتال براساس گروه های هدف ارائه شده است. نتیجه گیری: به منظور بهرهمندی از مزایای سلامت دیجیتال، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی برای استفاده از این تکنولوژی ها ضروری است. تدوین برنامه راهبردی آموزش سلامت دیجیتال در کنار ایجاد دوره های آموزش مداوم، گنجاندن محتوای آموزش سلامت دیجیتال در برنامه آموزش درسی ارائهدهندگان و مدیران سلامت و نیز ترویج از طریق مراکز فنی حرف های و موسسات خصوصی معتبر مهم برای شهروندان ضروری به نظر میرسد.
Rabiei R, Bahaadinbeigi K, Samadbeik M, Emami H, Tara S M, Almasi S. Education and Promotion of Iran’s Digital Health with an Approach to the Structure and Content of the Educational Program. Iran J Cult Health Promot 2023; 7 (2) :196-206 URL: http://ijhp.ir/article-1-802-fa.html
ربیعی رضا، بهاءالدینی کامبیز، صمد بیک مهناز، امامی حسن، تارا سیدمحمود، الماسی سهراب. آموزش و ارتقای سلامت دیجیتال کشور با رویکردی بر ساختار و محتوای برنامه آموزشی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (2) :196-206