راهکارهای خبرگان برای تحقق وضعیت مطلوب آموزش فلوشیپ چشم پزشکی ایران :پنل آینده-پژوهی
|
محمدعلی جوادی ، شیما طباطبایی ، حسن قاضیزادههاشمی ، محمدمهدی صدوقی ، خلیل قاسمی فلاورجانی ، مسعود ناصریپور ، محمدرضا اکبری ، محمود جباروند ، شاهین یزدانی ، ساره صافی ، غلامرضا خاتمینیا ، مجید فروردین ، مجید ابریشمی |
مرکز تحقیقات چشم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران |
|
چکیده: (171 مشاهده) |
زمینه و هدف: اولویت سیاستگذاران رشته چشم پزشکی ، ارتقای کیفیت آموزش و خدمات است. هدف این پژوهش ملی ، ارائه راهکارهای تحقق وضعیت مطلوب در آموزش فلوشیپ چشم پزشکی ایران در افق 10 سال آینده است.
روش تحقیق: این تحقیق کاربردی به شیوه آینده پژوهی کیفی با مشارکت 11 نفر از مطلعین کلیدی در نشست تحلیلی خبرگان در اسفند 1401 ، صورت پذیرفت. بحثهای متمرکز پنل به روش تماتیک تحلیل شد.
یافته ها : راهکارهای تحقق وضع مطلوب فلوشیپ چشم پزشکی کشور ، در چارچوب 14 درونمایه اصلی و 44 درونمایه فرعی طبقه بندی شد. براساس اجماع خبرگان 14راهکاراصلی عبارتند از: ارتقای کیفیت آموزش، ارتقای پاسخگویی اجتماعی، ارتقای اخلاق حرفه ای، ارتقای تحقیقات دردوره فلوشیپ، اصلاح نظام ارزشیابی و اعتباربخشی فلوشیپ ، تمرکز زدایی در پذیرش فلوشیپ چشم پزشکی، اصلاح ظرفیت پذیرش رشته ها، بازنگری تعداد رشته های چشم پزشکی، ادغام وحذف بعضی رشته ها، ایجاد نظام برنامه ریزی نیروی انسانی، تحلیل هزینه اثر بخشی سیاست توسعه، اصلاح تعرفه ها به نسبت خدمات فلوشیپ و ریسک ارایه خدمت، بازنگری سیاستهای تشویقی ماندگاری چشم پزشکان، تامین و توزیع عادلانه تجهیزات، ارتقای زیرساختهای آموزشی نوین چشم پزشکی.
نتیجه گیری: راهکارهای اولویت دار در تحقق وضعیت مطلوب آموزش فلوشیپ چشم پزشکی در پاسخ به تقاضای جامعه و نظام سلامت تعیین شد و شایسته است از طریق تجدیدنظر در سیاستها، و اصلاح استانداردها و مکانیسم های عملی توسط برنامه ریزان آموزشی جهت ارتقای فلوشیپ در رشته چشم پزشکی اجرایی گردد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش فلوشیپ، چشم پزشکی، کیفیت، توسعه، اولویتها، راهکارها، رویکرد کیفی، پنل آینده نگاری |
|
متن کامل [PDF 484 kb]
(43 دریافت)
|
نوع مطالعه: اصيل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/9 | پذیرش: 1402/12/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/12/15 | انتشار: 1402/12/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|