[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 288-280 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای شاگردپروری اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها
بیژن عبدالهی ، سعید ابوالقاسمی ، حمیدرضا آراسته ، عبدالرحیم نوه ابراهیم
دانشگاه خوارزمی تهران
چکیده:   (982 مشاهده)
زمینه و هدف:شاگردپروری و تربیت علمی به عنوان سنت برگرفته از سیره ائمه معصومین(علیهم السلام)، با اهداف بلند پویایی روابط شاگرد و استاد در نظام آموزش عالی، که مهمترین رکن و محور در توسعه و تعالی علمی و انسانی نظام آموزش عالی است، همخوانی داشته و ضرورت دارد این امر با بررسی ابعاد مختلف موضوع، شناسایی و ارائه شود؛ لذا پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال که، ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای شاگردپروری اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها، کدام است؟ انجام گرفته و در قالب یافته‌های پژوهش، ارائه شد.
روش: پژوهش با استفاده از روش فراترکیب تدوین شده است. نمونه پژوهش شامل 17 اثر از 17 اندیشمند دینی ایرانی که به مطالعه مرتبط بود، مبنای استخراج یافته‌ها قرار گرفت.
یافته‌ها: پس از بررسی و تحلیل آثار، نتایج پژوهش، 22 نشانگر شناسایی و در قالب 19 مؤلفه، ذیل 8 بعد طبقه‌بندی شد. در این میان بعد معنوی و بعد رفتاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می­باشد.
نتیجه‌گیری: توجه و اهتمام ویژه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزش عالی به ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای حاصل از این پژوهش، باعث ارتقا عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، که بزرگترین نقش را در بهبود کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی ایفا می‌کنند، شده و اختصاص جریانی اثربخش از یاددهی و یادگیری و تربیت دانشجویان در قالب شاگردپروری در تمام ابعاد، در آموزش عالی را می‌طلبد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، تدریس، دانشگاه‌ها، سیاست‌گذاری، کادر آموزش
متن کامل [PDF 311 kb]   (340 دریافت)    
نامه: مروري | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/4/5 | پذیرش: 1402/6/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/6/30 | انتشار: 1402/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdulahi B, Abolghasmi S, Arasteh H, Naveh Ebrahim A R. Identifying the Dimensions, Components and Indicators of Cultivating student of Faculty Members in Universities. Iran J Cult Health Promot 2023; 7 (2) :280-288
URL: http://ijhp.ir/article-1-775-fa.html

عبدالهی بیژن، ابوالقاسمی سعید، آراسته حمیدرضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم. شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و نشانگرهای شاگردپروری اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (2) :280-288

URL: http://ijhp.ir/article-1-775-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4703