زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی جایگاه آموزش سلامت در کتاب درسی سلامت و بهداشت پایه دوازدهم انجام شد. روش: نوعپژوهش،توصیفیوروش آن،تحلیل محتواست .جامعهآماری،کتابسلامتوبهداشتپایهدوازدهممتوسطهسالتحصیلی1400-1399 و نمونهآماری،کلکتابمیباشد.ابزارگردآوریاطلاعات،سیاههمؤلفههای آموزش سلامت است.رواییابزار،صوریو برایپایاییآن،ازروشویلیاماسکاتاستفادهشدهاست.برایتجزیهوتحلیلدادههاازدو روشتعیینفراوانیودرصدگیری مؤلفههاوآنتروپیشانونبهرهگرفتهشدهاست. یافتهها: یافتههانشانمیدهدکه412 موردازمتن نوشتاری و فعالیت های یادگیری بهمؤلفههایآموزشسلامتاختصاص داردکه در متن نوشتاری،بیشترینفراوانیبهمؤلّفهخودمراقبتیبا92مورد (85/ 32درصد) و کمترینفراوانیبا6موردبهمؤلفهسلامتجسم (14/2 درصد)مربوطاست و در فعالیتهای یادگیری، بیشترین فراوانی به مؤلفهشناختبیماریهابا37مورد(03/28 درصد) وکمترینفراوانیبا 5موردبهمؤلفهسلامتمحیط (78/3 درصد) مربوطاست. نتیجهگیری: با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که طراحان و مؤلفان کتابهای درسی به صورت متوازن به هریک از مؤلفههای آموزش سلامت توجه نکردهاند و این امر باعث میشود برخی از ابعاد مهم آموزش سلامت تا اندازهای مغفول واقع شوند. بنابراین، توزیع و پراکندگی برخی از شاخصهای آموزش سلامت در این کتاب درسی نامناسب است.
Baradari N, Islami E. The Place of Health Education in the 12th Grade Health and Hygiene Book. Iran J Cult Health Promot 2024; 7 (4) :590-597 URL: http://ijhp.ir/article-1-750-fa.html
اسلامی ادریس، برادری نوشین. جایگاه آموزش سلامت درکتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (4) :590-597