دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده: (502 مشاهده)
زمینه و هدف: بهرغم اهمیت ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن، دانشآموزان ممکن است به دلیل نگرانی در مورد کرونا ویروس تمایلی به ورزش در مدارس نداشته باشند. بهداشت زمین ورزشی تأثیر مثبتی بر مشارکت دانشآموزان در درس تربیت بدنی دارد، از اینرو هدف این تحقیق شناسایی شاخصهای بهداشتی در برگزاری حضوری درس تربیت بدنی مدارس در دوره کرونا بود. روش: روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل مضمون است. جامعهمورد بررسی خبرگان علمی و اجرایی مرتبط با موضوع بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه بدون ساختار بود که فرایند انجام مصاحبهها تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت.برای تجزیهوتحلیل متن مصاحبهها از روش تحلیل مضمون رویکرد کلارک و برون (2006) استفاده شد. یافتهها: با استفاده از تحلیل تم، 57 کد نهایی شناسایی شد که در 13 مفهوم و 4 مقوله (شاخصهای مربوط به بهداشت شخصی، شاخصهای مربوط به بهداشت عمومی، شاخصهای مربوط به مسائل مدیریتی و شاخصهای مربوط به کلاس تربیت بدنی) دستهبندی شدند. نتیجهگیری: فراهم کردن شرایط بهداشتی برای برگزاری کلاس تربیت بدنی در مدارس مستلزم تلاش دانشآموزان، معلم تربیت بدنی، کارشناس بهداشت، کادر اجرایی مدرسه و سازمانهای متولی در زمینه رعایت و فراهم کردن بهداشت شخصی، بهداشت عمومی، بهداشت زمین ورزشی و سازماندهی کلاس تربیت بدنی با توجه به شرایط خاص همهگیری است تا احتمال سرایت ویروس کرونا به حداقل برسد و دانشآموزان با اطمینان بیشتری به فعالیت ورزشی بپردازند.
hosseinpur E, goodarzi S, charkhab M, Ghasemi A. Health Indicators in Person Holding Physical Education Courses in Schools in the COVID-19 Period. Iran J Cult Health Promot 2023; 7 (1) :27-33 URL: http://ijhp.ir/article-1-687-fa.html
حسین پور اسکندر، گودرزی صمد، چرخاب ملیحه، قاسمی ارسطو. شاخصهای بهداشتی برگزاری حضوری درس تربیت بدنی مدارس در دوره کرونا. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (1) :27-33