[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 671-664 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش ورزش‌های تیمی در سازگاری اجتماعی، خودانگاره و خودکارآمدی دانش‌آموزان
خدیجه مرادی ، سجاد سروش
رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (1569 مشاهده)
زمینه و هدف: محیط‌های ورزشی، مناسب‌ترین مکان برای رهایی از فشارهای روحی و درگیری‌های ذهنی است و ورزشکاران به دلیل پویایی فعالیت‌های ورزشی و ارتباط با گروه، سازوکار مقابله بهتر و عزت نفس بالاتری دارند و سازگاری اجتماعی آنها نیز تقویت می‌شود. هدف از این تحقیق ارزیابی نقش ورزش­‌های تیمی در سازگاری اجتماعی، خودانگاره و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرمانشاه بود.
روش: در این پژوهش از نوع نیمه ‌آزمایشی، از بین تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400، ۳۰ نفر به طور تصادفی (15 نفر برای هر گروه کنترل و آزمایش) انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های سازگاری اجتماعی بل (1961)، خودانگاره افضلی (1373) و خودکارآمدی شرر (1982)، استفاده شد و داده های حاصل مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته‌ها: پس‌آزمون اختلاف معناداری میان سازگاری اجتماعی در دو گروه تجربی و شاهد وجود دارد. در گروه تجربی، از پیش‌آزمون تا پس­‌آزمون بهبود معناداری مشاهده شد. همچنین، در پس­‌آزمون اختلاف معناداری میان خودکارآمدی و خودانگاره در دو گروه تجربی و شاهد وجود داشت. در گروه تجربی، از پیش­‌آزمون تا پس­‌آزمون بهبود معناداری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: انجام ورزش­‌های تیمی، توانسته است سازگاری اجتماعی، خودکارآمدی و خودانگاره را در نمونه موردنظر به‌صورت معناداری بهبود بخشد. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد می‌شود معلمان تربیت­ بدنی و والدین نوجوانان، مشارکت در ورزش را به عنوان یک رویکرد موثر مورد توجه قرار دهند، همچنین استفاده از یافته‌های این تحقیق در محیط مدرسه می‌تواند راهنمای عملی مثبتی برای معلمان و اولیای مدرسه در خصوص فعالیت بدنی دانش‌آموزان (به ویژه دختران نوجوان زودرس) باشد.
واژه‌های کلیدی: خودپندار، سازگاری اجتماعی، کارآمدی، نوجوان، ورزش‌های تیمی
متن کامل [PDF 361 kb]   (399 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/19 | پذیرش: 1401/11/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/9 | انتشار: 1401/12/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi K, Soroush S. The Role of Team Sports in Social Adjustment, Self-concept and Self-efficacy of Students. Iran J Cult Health Promot 2023; 6 (4) :664-671
URL: http://ijhp.ir/article-1-674-fa.html

مرادی خدیجه، سروش سجاد. نقش ورزش‌های تیمی در سازگاری اجتماعی، خودانگاره و خودکارآمدی دانش‌آموزان. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (4) :664-671

URL: http://ijhp.ir/article-1-674-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660