[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 387-378 برگشت به فهرست نسخه ها
رسالت استادان در تربیت اخلاقی و معنوی فراگیران آموزش عالی سلامت، مورد کاوی در بحران‌ها و التهابات اجتماعی و سایر شرایط غیرعادی
محمدعلی محققی ، نرگس تبریزچی ، مریم خیام زاده ، سیدمحمود طباطبایی فر ، سیدجمال الدین سجادی جزی ، نازآفرین قاسم زاده ، مینا مبشر، سیدمهدی سیدی
انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران، ایران
چکیده:   (970 مشاهده)
زمینه و هدف: در نظام آموزش عالی سلامت، استادان در محور مسئولیت و کانون هدایت و مرکز ثقل صیانت از ارزش‌ها و دستاوردها و تداوم فعالیت‌ها قرار دارند. هدف از این مطالعه، کنکاشی در رسالت خطیر معنوی، اخلاقی و تربیتی رکن اصلی نظام آموزشی، در شرایط بحرانی و تهدیدآمیز می‌باشد.
روش‌: با روش‌های بحث متمرکز گروهی، مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته، داده‌ها در 15 محور شناسایی و در هر محور، ضمن مراجعه به نظرات خبرگانی و مطالعات بومی، تبیین اجمالی موضوع، ترسیم ابعاد و رهیافت تحقق ارائه شد.
یافته‌ها: مهمترین مسئولیت‌های اخلاقی- معنوی استادان در بحران‌ها و شرایط غیرعادی، از قبیل رسالت ارزشمند و اخلاق محور استادان در تحولات فرهنگی و اجتماعی، عدالتخواهی، هدایت مسئولانه و صیانت از فراگیران، تدابیر هوشمندانه برای تداوم فعالیت‌ها وپیشگیری از رکود و افت تحصیلی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، مشارکت و ایفای نقش کلیدی در کنترل بحران، روشنگری ابعاد بین‌المللی اتفاقات و بحران‌ها، تلاش و تدبیر برای تأمین، حفظ و ارتقای ابعاد اجتماعی، روانی و معنوی سلامت، تبیین و تحقق عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، امید بخشی و امیدآفرینی و پیشگیری از انفعال، رواج روحیه یأس، تحلیل بحران و رهیافت خروج از آن، تحلیل و ارائه شده است. ایفای نقش الگوی اخلاقی و عملی (در همه شئون زندگی، علمی، شغلی و اجتماعی)، برای فراگیران و سیاست‌گذاران معرفی و شناساندن الگوها، پاسخگویی به سؤالات، رفع شبهات، و کمک به تنویر افکار و پرورش اندیشه خلاق فراگیران، ترویج آزاداندیشی و نقدپذیری، از دیگر یافته‌های مطالعه است.
نتیجه‌گیری: رسالت استادان در تربیت اخلاقی و معنوی فراگیران آموزش عالی سلامت، و هدایت جریان‌های اخلاقی و معنوی دانشگاه و جامعه، در همه شرایط خطیر و در بحران‌ها و شرایط غیرعادی حیاتی و سرنوشت‌ساز است.
در تحقق مسئولیت‌های ارزش محور اخلاقی و معنوی استادان، «تعلیم و تربیت»، «تهذیب و تزکیه»، «دانایی و توانایی»، «مسئولیت‌شناسی و پاسخگویی»، و «اخلاق و معنویت»، اموری لازم و ملزوم، همزاد و همراه، به شمار می‌روند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، استاد، بحران، تربیت اخلاقی، سلامت معنوی
متن کامل [PDF 365 kb]   (247 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/8/15 | پذیرش: 1401/9/25 | انتشار: 1401/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohaghegh M A, Tabrizchi N, Khyamzadeh M, TabatabaeiFar S M, Sajjadi Jazi S J, Ghasemzadeh N et al . The Mission of Professors in the Moral and Spiritual Training of Studentsin Higher Health Education: Case Study of Social Crises and Events and other Unusual Conditions. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :378-387
URL: http://ijhp.ir/article-1-665-fa.html

محققی محمدعلی، تبریزچی نرگس، خیام زاده مریم، طباطبایی فر سیدمحمود، سجادی جزی سیدجمال الدین، قاسم زاده نازآفرین، و همکاران.. رسالت استادان در تربیت اخلاقی و معنوی فراگیران آموزش عالی سلامت، مورد کاوی در بحران‌ها و التهابات اجتماعی و سایر شرایط غیرعادی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :378-387

URL: http://ijhp.ir/article-1-665-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاييز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645