دکتری تخصصی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان، گرگان، ایران
چکیده: (1567 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایت کاربران، ضمانت اجرای یک سیستم اطلاعاتی محسوب میشود و از دریافت نظرات کاربران نهایی میتوان برای بهبود کیفیت سیستمهای اطلاعاتی استفاده کرد. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت کاربران سطوح شبکه بهداشتی از سامانه ناب انجام شد. روش: در این مطالعه مقطعی، جامعه آماری شامل همه کاربران سامانه ناب در سطوح 1، 2 و 3 شبکه بهداشت در شهرستانهای گرگان و گنبدکاووس در سال ۱۴۰۰ بودند. تعداد نمونهها در سطح 3 (39 نفر) و سطح 2 (74 نفر) بهصورت تمام شماری و در سطح 1 با روش نمونهگیری سهمیهای، 258 نفر بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه روا و پایاشده جمعآوری و در نرمافزار SPSS-24 تحلیل شد. یافتهها: میانگین سنی کاربران شرکتکننده در مطالعه 60/8 ± 64/39 سال بود. اکثر آنها، زن(52 درصد)، متاهل(7/67 درصد) و دارای تحصیلات کارشناسی(7/50 درصد) بودند. میانگین رضایت کل ابعاد؛ 49/0 ± 10/3 بود که در سطح متوسط به بالا ارزیابی میشود. بیشترین میزان رضایت در بعد کیفیت خدمات پشتیبانی؛ 61/0 ± 30/3 و کمترین میزان رضایت در بعد رضایت کلی از سامانه 77/0 ± 82/2 بود. بین میزان رضایت از سامانه ناب در کل ابعاد با جنس، سطح تحصیلات و سطوح شبکه بهداشت ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: از نظر رضایتمندی کل، درصد بالایی از کارکنان، کمابیش راضی بودند. طراحان سامانه ناب در راستای ایجاد رضایتمندی کاربران باید کیفیت عملکرد سامانه را با مؤلفههایی از قبیل سرعت پاسخگویی و میزان اطمینان مورد توجه قرار دهند تا رضایت کاربران از سامانه ناب افزایش یابد.
Kabir M J, Heidari A, Sadri S, Khatirnamani Z. User Satisfaction about the Quality of Health information Software in GolestanProvince. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :570-578 URL: http://ijhp.ir/article-1-634-fa.html
کبیر محمدجواد، حیدری علیرضا، صدری شروین، خطیرنامنی زهرا. رضایت کاربران از کیفیت نرمافزار اطلاعات بهداشتی در استان گلستان. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :570-578