گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
چکیده: (1326 مشاهده)
زمینه و هدف: سواد انسانها در ابعاد مختلف موجب افزایش سلامت جسمانی و روانی آنها میشود. مدیران با تقویت بهبود فرایند آموزش بیسوادان و کمسوادان سهم مهمی در این زمینه دارند. این تحقیق با هدف بررسی عملکرد مدیران مدارس در جهت جذب و آموزش بیسوادان و کمسوادان در راستای افزایش سلامت آنان انجام شد. روش: طرح این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی ذینفعان آموزشی مدارس سوادآموزی استان کرمان بود. 270 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران و مقیاس سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، t مستقل و آزمون رتبهای فریدمن تحلیل شد. یافتهها: میانگین عملکرد مدیران در فعالیتهای آموزشی 07/17، فعالیتهای پرورشی 55/19، نظارت و راهنمایی 65/16، مهارتهای روابط انسانی37/15، تجهیزات و امکانات آموزشی 14/17 و خلاقیت و نوآوری 44/17 بود. نتایج همبستگی سلامت عمومی سوادآموزان با فعالیتهای آموزشی 491/0، فعالیتهای پرورشی 523/0، نظارت و راهنمایی 406/0، مهارتهای روابط انسانی 475/0، تجهیزات و امکانات آموزشی 475/0 و خلاقیت و نوآوری 469/0 بود که بیانگر رابطه مثبت و معناداری بین عملکرد مدیران و سلامت عمومی سوادآموزان است. نتیجهگیری: مدیران مدارس سوادآموزی با جذب و آموزش بیسوادان و کمسوادان میتوانند نقش مهمی در تأمین سلامت آنها و بهدنبال آن سلامت جامعه داشته باشند.
iranmanesh Z. The Performance of School Administrators in Attracting and Educating the Illiterate in Order to Promote their Health. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (3) :556-561 URL: http://ijhp.ir/article-1-485-fa.html
ایرانمنش زهرا. عملکرد مدیران مدارس جهت جذب و آموزش بیسوادان در راستای سلامت آنان. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (3) :556-561