[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 194-184 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین الگوی ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور - مطالعه کیفی
محمدجعفر کندی ، حمیدرضا آراسته ، بیژن عبدالهی ، عبدالرحیم نوه ابراهیم ، فاطمه رجبی
مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (1578 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به مدیریت منابع انسانی باعث مزیت رقابتی و ارائه کیفی خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی می‌شود. مسئله ماندگاری منابع انسانی متخصص که برای جذب و پرورش آن‌ها هزینه‌‌های هنگفتی شده است از دغدغه‌‌های سازمان‌‌ها است. به منظور بررسی وضعیت ماندگاری اعضای هیئت علمی، این پژوهش کیفی به تبیین الگوی ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور پرداخته است.
روش‌: در این مطالعه کیفی پنج دانشگاه علوم پزشکی که کمترین میزان ماندگاری اعضای هیئت علمی را دارا می‌باشند به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به روش سه سویه‌سازی اطلاعات و با روش نمونه‌گیری هدفمند با 25 نفر ازاعضای هیئت علمی مصاحبه نیمه ساختارمند عمیق انجام شد. کدگذاری با سه روش باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم‌افزار ATLAS.ti و با رعایت تمامی ‌استاندارد‌ها برای رسیدن به الگوی ماندگاری انجام شد و سپس پایایی و روایی الگو مورد سنجش قرار گرفت.
یافته‌‌ها: پس از پنج مرحله پالایش کدهای بازِ به‌دست آمده از تحلیل محتوا، الگویی در 3 بعُد،12مقوله و 60 مؤلفه بدست آمد. در سنجش اعتبار الگو، بعُد عوامل و انگیزه‌های فردی به عنوان مهم‌ترین عامل برای ماندگاری و عوامل محیطی به عنوان جدی‌ترین عامل برای ترک خدمت مشخص گردید.
نتیجه‌گیری: توجه به عوامل ماندگاری باعث حفظ نیرو‌های متخصص می‌شود. لازم است با توجه به سه عامل درون سازمانی، برون سازمانی و عوامل فردی دانشگاه‌‌ها به طراحی برنامه استراتژیک برای افزایش کیفی ماندگاری بپردازند.
واژه‌های کلیدی: ابقای کارکنان، آموزش پزشکی، کادر آموزش پزشکی، مدیریت کارکنان
متن کامل [PDF 759 kb]   (454 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1400/6/31 | انتشار: 1400/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kandi M J, Arasteh H R, Abdollahi B, Nave-Ebrahim A, Rajabi F. Explanation of a Model for Faculty Retention of Iranian Medical Universities- A Qualitative Content Analysis. Iran J Cult Health Promot 2021; 5 (2) :184-194
URL: http://ijhp.ir/article-1-425-fa.html

کندی محمدجعفر، آراسته حمیدرضا، عبدالهی بیژن، نوه ابراهیم عبدالرحیم، رجبی فاطمه. تبیین الگوی ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور - مطالعه کیفی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (2) :184-194

URL: http://ijhp.ir/article-1-425-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660