مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (1578 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به مدیریت منابع انسانی باعث مزیت رقابتی و ارائه کیفی خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی میشود. مسئله ماندگاری منابع انسانی متخصص که برای جذب و پرورش آنها هزینههای هنگفتی شده است از دغدغههای سازمانها است. به منظور بررسی وضعیت ماندگاریاعضای هیئت علمی، این پژوهش کیفی به تبیین الگوی ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخته است. روش: در این مطالعه کیفی پنج دانشگاه علوم پزشکی که کمترین میزان ماندگاری اعضای هیئت علمی را دارا میباشند به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه به روش سه سویهسازی اطلاعات و با روش نمونهگیری هدفمند با 25 نفر ازاعضای هیئت علمی مصاحبه نیمه ساختارمند عمیق انجام شد. کدگذاری با سه روش باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرمافزار ATLAS.ti و با رعایت تمامی استانداردها برای رسیدن به الگوی ماندگاری انجام شد و سپس پایایی و روایی الگو مورد سنجش قرار گرفت. یافتهها:پس از پنج مرحله پالایش کدهای بازِ بهدست آمده از تحلیل محتوا، الگویی در 3 بعُد،12مقوله و 60 مؤلفه بدست آمد. در سنجش اعتبار الگو، بعُد عوامل و انگیزههای فردی به عنوان مهمترین عامل برای ماندگاری و عوامل محیطی به عنوان جدیترین عامل برای ترک خدمت مشخص گردید. نتیجهگیری: توجه به عوامل ماندگاری باعث حفظ نیروهای متخصص میشود. لازم است با توجه به سه عامل درون سازمانی، برون سازمانی و عوامل فردی دانشگاهها به طراحی برنامه استراتژیک برای افزایش کیفی ماندگاری بپردازند.
Kandi M J, Arasteh H R, Abdollahi B, Nave-Ebrahim A, Rajabi F. Explanation of a Model for Faculty Retention of Iranian Medical Universities- A Qualitative Content Analysis. Iran J Cult Health Promot 2021; 5 (2) :184-194 URL: http://ijhp.ir/article-1-425-fa.html
کندی محمدجعفر، آراسته حمیدرضا، عبدالهی بیژن، نوه ابراهیم عبدالرحیم، رجبی فاطمه. تبیین الگوی ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور - مطالعه کیفی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (2) :184-194