زمینه و هدف: اغلب مشاهده شده است که برنامههای آموزش مداوم، دارای نتایج هدفگذاری شده نیستند. هدف از طرح حاضر، ارائه راهکارها، پیشنهادها و مدلهایی از برنامه آموزش مداوم برای گروه متخصصان حوزه پزشکی و داروسازی است. روش: فرمت و مدلهای برنامههای آموزش مداوم ارائه شده به گروه متخصصان حرفهای شاغل در حوزه پزشکی و داروسازی در کشور و نیز کشورهای مطرح جهان که تجربه موفقتری در این خصوص داشتهاند بررسی شد. دادههای میدانی از چندین انجمن علمی مرتبط، مراکز برگزارکننده برنامههای آموزش مداوم و مرکز آموزش مداوم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب پرسشنامه، جمعآوری و آنالیز شد. همچنین، مطالعات تطبیقی و مقایسهای الگوها و راهکارهای مورد استفاده در کشورهای پیشرو در حیطه آموزش مداوم انجام شد. یافتهها: درصد بالایی از هر دو گروه پزشکان و داروسازان موافق این موضوع بودند که «استفاده از موارد کمک آموزشی اعم از عکس، فیلم، ویدیو و اسلاید باعث بهبود یادگیری شرکتکنندگان میشود». در مقابل، درصد کمی از هردو گروه پزشکان و داروسازان معتقد بودند که «میزان بازدهی شرکتکنندگان در دورههای مجازی نسبت به دورههای حضوری بیشتر است». نتیجهگیری: در خصوص تلفیق مدلهای موفق بازآموزی و مدلهای ارتقای کیفیت در برنامههای آموزش مداوم رشتههای پزشکی و داروسازی، روشهای قطعی و راهکارهای اجرایی شامل شخصیسازی برنامههای آموزش مداوم از طریق data mining، استفاده از واقعیت مجازی و هوش مصنوعی ارائه شد.
Hashemian F, Roohi E, Shanesaz M R. Exploring Continuous Medical Education Programs for Licensed Medical Professionals in Iran and Suggesting Quality Improvement Strategies. Iran J Cult Health Promot 2021; 5 (2) :171-176 URL: http://ijhp.ir/article-1-408-fa.html
هاشمیان فرشاد، روحی الناز، شانه ساز محمدرضا. بررسی و مطالعه بازآموزیهای گروه علوم پزشکی در ایران و ارائه راهکارهای پیشنهادی به منظور ارتقای کیفی آن. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (2) :171-176