[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 176-171 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مطالعه بازآموزی‌های گروه علوم پزشکی در ایران و ارائه راهکارهای پیشنهادی به منظور ارتقای کیفی آن
فرشاد هاشمیان ، الناز روحی ، محمدرضا شانه ساز
دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
چکیده:   (181 مشاهده)
زمینه و هدف: اغلب مشاهده شده است که برنامه‌های آموزش مداوم، دارای نتایج هدف‌گذاری شده نیستند. هدف از طرح حاضر، ارائه راهکارها، پیشنهادها و مدل‌هایی از برنامه آموزش مداوم برای گروه متخصصان حوزه پزشکی و داروسازی است.
روش: فرمت و مدل‌های برنامه‌های آموزش مداوم ارائه شده به گروه متخصصان حرفه‌ای شاغل در حوزه پزشکی و داروسازی در کشور و نیز کشورهای مطرح جهان که تجربه موفق‌تری در این خصوص داشته‌اند بررسی شد. داده‌های میدانی از چندین انجمن علمی مرتبط، مراکز برگزارکننده برنامه‌های آموزش مداوم و مرکز آموزش مداوم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب پرسشنامه، جمع‌آوری و آنالیز شد. همچنین، مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای الگوها و راهکارهای مورد استفاده در کشورهای پیشرو در حیطه آموزش مداوم انجام شد.
یافته‌ها: درصد بالایی از هر دو گروه پزشکان و داروسازان موافق این موضوع بودند که «استفاده از موارد کمک آموزشی اعم از عکس، فیلم، ویدیو و اسلاید باعث بهبود یادگیری شرکت‌کنندگان می‌شود». در مقابل، درصد کمی از هردو گروه پزشکان و داروسازان معتقد بودند که «میزان بازدهی شرکت‌کنندگان در دوره‌های مجازی نسبت به دوره‌های حضوری بیشتر است».
نتیجه‌گیری: در خصوص تلفیق مدل‌های موفق بازآموزی و مدل‌های ارتقای کیفیت در برنامه‌های آموزش مداوم رشته‌های پزشکی و داروسازی، روش‌های قطعی و راهکارهای اجرایی شامل شخصی‌سازی برنامه‌های آموزش مداوم از طریق data mining، استفاده از واقعیت مجازی و هوش مصنوعی ارائه شد.
واژه‌های کلیدی: آموزش بین‌حرفه‌ای، آموزش پزشکی، آموزش مداوم پزشکی، کار حرفه‌ای
متن کامل [PDF 295 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/22 | پذیرش: 1400/6/2 | انتشار: 1400/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemian F, Roohi E, Shanesaz M R. Exploring Continuous Medical Education Programs for Licensed Medical Professionals in Iran and Suggesting Quality Improvement Strategies. Iran J Cult Health Promot 2021; 5 (2) :171-176
URL: http://ijhp.ir/article-1-408-fa.html

هاشمیان فرشاد، روحی الناز، شانه ساز محمدرضا. بررسی و مطالعه بازآموزی‌های گروه علوم پزشکی در ایران و ارائه راهکارهای پیشنهادی به منظور ارتقای کیفی آن. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (2) :171-176

URL: http://ijhp.ir/article-1-408-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645