تربیت معنوی کودکان از تولد تا دوازده سال
|
علی صادقی سرشت |
|
|
چکیده: (1858 مشاهده) |
زمینه و هدف: تربیت معنوی فرزندان از سوی والدین مرهون آن است که داشتههای فرزندان تحت هدایت دادههای معنوی والدین به آنها قرار گیرد تا مهمترین «یافته» زندگی فرزندان یعنی سلامت معنوی در دنیا و در نتیجه سعادت اخروی برای فرزندان به ارمغان بیاید. در این مقاله، به مهمترین داشتههای فرزندان و از سویی مهمترین دادههای والدین در تحقق این هدف پرداخته میشود.
روش: برای استخراج داشتههای فرزندان از پژوهشهای موجود در روانشناسی رشد در مورد ظرفیتهای چهارگانه رشدی فرزندان در سنین مختلف و نیز برای استخراج دادههای معنوی والدین به فرزندان از روش تحلیل مفهومی - محتوایی استفاده شد که در پی توصیف عینی، واقعی، و منظم خصوصیات تربیت معنوی با استفاده از قرآن کریم و کتابهای روایی اسلامی است.
یافتهها: بررسی منابع روانشناسی رشد دینی نشان میدهد داشتههای فرزندان در سنین مختلف رشد از تولد تا دوازده سالگی را میتوان در چهار دسته ظرفیتهای جسمی، شناختی، هیجانی، و اجتماعی جای داد؛ همچنین بررسی منابع اسلامی نشان میدهد که دادههای معنوی والدین به فرزندان را در مراحل رشدی مذکور میتوان در قالب پنج راهبرد امنیتدهی، آموزشدهی، انضباطدهی، احترامگذاری، و التزامیابی جای داد.
نتیجهگیری: راهبردهای پنجگانه تربیت معنوی از سوی والدین که متناسب با داشتههای جسمی، شناختی، هیجانی، و اجتماعی فرزندان در هر سن رشدی است میتواند تربیتی معنوی را برای فرزندان به ارمغان بیاورد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش و پرورش، آموزش و پرورش در دوران اولیه کودکی، آموزش غیرحرفهای، امنیت روانی در کودکان |
|
متن کامل [PDF 287 kb]
(411 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/12/19 | پذیرش: 1399/10/1 | انتشار: 1399/10/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|