مرجعیت علمی: آسیبشناسی علاججویانه وضع موجود نظام علم و فناوری و نوآوری سلامت
|
|
|
|
چکیده: (3040 مشاهده) |
زمینه و هدف: پیشرفت علمی در هر جامعه با موانع و چالشهایی روبرو است. رویکرد بحث آسیبشناسی، تحلیل و ریشهیابی چالشها و موانع مهمی است که برون رفت از آنها لازمه تحقق اهداف آرمانی علم و فناوری است. این مطالعه علاججویانه و دارای پیشنهادات آسیبزدا، شامل رهیافت برون رفت از چالشها و غلبه بر موانع است. آسیبشناسی وضع موجود نظام علم و فناوری سلامت، در مقایسه با وضع راهبردی مقرر در سیاستهای کلی سلامت و سایر اسناد توسعه علم و فناوری و وضع آرمانی (مرجعیت علمی) ترسیم شده در سند چشمانداز نظام جمهوری اسلامی ایران و بیانیه گام دوم انقلاب، توسط کارگروه مرجعیت علمی فرهنگستان علوم پزشکی در این مطالعه ارائه شده است.
روش کار: از روشهای بحث متمرکز گروهی7 و دلفی (با رویکردهای اکتشافی و توصیفی)، تحلیل محتوای کمی و کیفی دادههای بهدست آمده یا موجود در محورهای رفتاری (اخلاقی و معنوی)، راهبردی (سیاستگذاری کلان و حکمرانی)، ساختاری کلان، فرآیندی - کیفی و محتوایی، در حوزه نظام علم و فناوری سلامت استفاده شده است و در هر محور پیشنهادات کاربردی و راهبردی ارائه شده است.
یافتهها: چالشها و آسیبهای کلان شناخته شده نظام علم و فناوری سلامت در وضعیت جاری (وضعیت موجود)، در 9 محور زیر شناسایی و ریشهیابی شده است:
"اخلاقی و معنوی (رفتاری)"، "راهبردی و سیاستگذاری کلان"، "برنامهریزی کلان آموزشی"، "ساختاری کلان"، "مدیریت آموزشی"، "کمیت و کیفیت آموزشی"، "سرمایه انسانی شامل استادان، دانشجویان و مدیران"، "محتوایی شامل منابع آموزشی" و "فرآیندی". ریشهیابی آسیبها، رهیافت برون رفت از مشکلات آسیبزا و اقدامات ضروری برای انتقال از وضعیت جاری به وضعیت مطلوب و آرمانی (مرجعیتی) به تفکیک هر محور ارائه شده است.
نتیجهگیری: نظام علم و فناوری سلامت در 4 دهه اول بعد از انقلاب اسلامی دستخوش تحولات شگرف و کم نظیری شده و دستاوردهای عظیم و بعضاً بینظیری داشته است. موانع، کاستیها و چالشهای آسیبزای فراوانی نیز این نظام پویای آموزشی را تهدید نموده، بحرانهای قابلتوجهی بهوجود آورده است. با شناسایی آسیبها و چالشهای کلان، توصیههای راهبردی و کاربردی برای برون رفت از آنها و سیر به سوی کسب مرجعیت ارائه شده است. تقویت بنیادهای اخلاقی و معنوی در همه شئون و ارکان نظام آموزشی، بازیافت و تقویت هویت دینی و ملی، محوریت تجارب بومی و زبان فارسی در آموزش و تدوین منابع درسی، و پایبندی به اجرای همهجانبه اسناد راهبردی مرتبط با سلامت و آموزش عالی، با تأکید بر «جامعهنگری، عدالت در سلامت، و پاسخگویی»، از ضروریترین توصیههای این مطالعه است. |
|
واژههای کلیدی: آسیبشناسی، آموزش پزشکی، سلامت، فناوری و علوم تجربی، مرجعیت علمی |
|
متن کامل [PDF 646 kb]
(1362 دریافت)
|
نوع مطالعه: مروري |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/14 | پذیرش: 1398/10/14 | انتشار: 1398/10/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|