علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده: (113 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای سلامت عمومی نیازمند اثربخشی بیشتر پیامهای سلامت و ارتباط مناسب با مخاطبان است. پیامرسانی سلامت مبتنی بر داده، که با عنوان «شخصیسازی محتوا» نیز شناخته میشود، رویکردی نوین در حوزه روابط عمومی است که با استفاده از دادههای جمعیتی، سوابق سلامت و رفتارهای مخاطبان، امکان تنظیم پیامهای متناسب با نیاز و ویژگی هر گروه یا فرد را فراهم میکند. هدف این پژوهش، تحلیل مدلها، مزایا، چالشها و راهکارهای اجرایی پیامرسانی سلامت مبتنی بر داده (یا شخصیسازی محتوا) در روابط عمومی سازمانهای سلامت در ایران است. روش: این مطالعه با رویکرد توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر بررسی منابع اسنادی انجام شده است و به بررسی مدلهای پیامرسانی دادهمحور، تعاملمحور و مخاطبمحور پرداخته است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد اجرای موفق پیامرسانی سلامت مبتنی بر داده مستلزم توسعه زیرساختهای فناورانه، تدوین چارچوبهای حقوقی و افزایش مهارت نیروی انسانی است. مدلهای دادهمحور، بهرغم ظرفیت بالای اثربخشی، به دلیل موانع زیرساختی و حقوقی در ایران، بیشتر در افق بلندمدت قرار دارند. مدل تعاملمحور برای گذار میانمدت مناسب است و مدل مخاطبمحور، بهدلیل سادگی و قابلیت اجرای سریع، نقطه شروع مناسبی به شمار میرود. نتیجهگیری: پیامرسانی سلامت مبتنی بر داده (یا شخصیسازی محتوا)، با فراهم کردن امکان ارسال پیامهای هدفمند و متناسب با نیاز مخاطب، رویکردی عملی و آیندهنگر برای ارتقای سلامت عمومی است که تحقق آن نیازمند هماهنگی میان توسعه فناوری، مقرراتگذاری و آموزش نیروی انسانی است
Koohi F, Emami H. Data-driven health messaging: A new approach to public relations for health organizations. Iran J Cult Health Promot 2025; 9 (1) :108-114 URL: http://ijhp.ir/article-1-1095-fa.html
کوهی فرزانه، امامی حسین. پیامرسانی سلامت دادهمحور: رویکردی نوین در روابط عمومی سازمانهای سلامت. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1404; 9 (1) :108-114