[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 114-108 برگشت به فهرست نسخه ها
پیام‌رسانی سلامت داده‌محور: رویکردی نوین در روابط عمومی سازمان‌های سلامت
فرزانه کوهی ، حسین امامی
علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (113 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای سلامت عمومی نیازمند اثربخشی بیشتر پیام‌های سلامت و ارتباط مناسب با مخاطبان است. پیام‌رسانی سلامت مبتنی بر داده، که با عنوان «شخصی‌سازی محتوا» نیز شناخته می‌شود، رویکردی نوین در حوزه روابط عمومی است که با استفاده از داده‌های جمعیتی، سوابق سلامت و رفتارهای مخاطبان، امکان تنظیم پیام‌های متناسب با نیاز و ویژگی هر گروه یا فرد را فراهم می‌کند. هدف این پژوهش، تحلیل مدل‌ها، مزایا، چالش‌ها و راهکارهای اجرایی پیام‌رسانی سلامت مبتنی بر داده (یا شخصی‌سازی محتوا) در روابط عمومی سازمان‌های سلامت در ایران است.
روش: این مطالعه با رویکرد توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر بررسی منابع اسنادی انجام شده است و به بررسی مدل‌های پیام‌رسانی داده‌محور، تعامل‌محور و مخاطب‌محور پرداخته است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد اجرای موفق پیام‌رسانی سلامت مبتنی بر داده مستلزم توسعه زیرساخت‌های فناورانه، تدوین چارچوب‌های حقوقی و افزایش مهارت نیروی انسانی است. مدل‌های داده‌محور، به‌رغم ظرفیت بالای اثربخشی، به دلیل موانع زیرساختی و حقوقی در ایران، بیشتر در افق بلندمدت قرار دارند. مدل تعامل‌محور برای گذار میان‌مدت مناسب است و مدل مخاطب‌محور، به‌دلیل سادگی و قابلیت اجرای سریع، نقطه شروع مناسبی به شمار می‌رود.
نتیجه‌گیری: پیام‌رسانی سلامت مبتنی بر داده (یا شخصی‌سازی محتوا)، با فراهم کردن امکان ارسال پیام‌های هدفمند و متناسب با نیاز مخاطب، رویکردی عملی و آینده‌نگر برای ارتقای سلامت عمومی است که تحقق آن نیازمند هماهنگی میان توسعه فناوری، مقررات‌گذاری و آموزش نیروی انسانی است
واژه‌های کلیدی: انفورماتیک پزشکی، بهداشت همگانی، سلامت دیجیتال، هوش مصنوعی
متن کامل [PDF 601 kb]   (39 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/3/4 | پذیرش: 1404/3/31 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/3/31 | انتشار: 1404/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Koohi F, Emami H. Data-driven health messaging: A new approach to public relations for health organizations. Iran J Cult Health Promot 2025; 9 (1) :108-114
URL: http://ijhp.ir/article-1-1095-fa.html

کوهی فرزانه، امامی حسین. پیام‌رسانی سلامت داده‌محور: رویکردی نوین در روابط عمومی سازمان‌های سلامت. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1404; 9 (1) :108-114

URL: http://ijhp.ir/article-1-1095-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4714