گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران
چکیده: (21 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش توانمندسازی، فرد را قادر می سازند تا با دیگران تعامل مؤثری داشته باشد، بخصوص در دوران کودکی که پایه و اساس موفقیت مراحل بعدی زندگی را تشکیل می دهند. همچنین دانـش و آگـاهی مـادر نقـش مهمـی در تحریـک تکاملی کودک دارد. هدف این مطالعه، بررسی توانمندسازی کودک محور بر شادکامی و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند 3 تا 6 سال شهر یزد است. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون بود. جامعه آماری مادرانی بودند که فرزند خردسال 3 تا 6 سال داشتند و در سال تحصیلی 1402 در یک پیشدبستانی شهر یزد ثبتنام نموده بودند. سی نفر از مادران شرکتکننده به شیوه دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه 15 نفری مداخله و گواه جایگزین شدند. گروه مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای توانمندسازی را دریافت کردند و گروه گواه، مداخلهای دریافت نکرد. جمع آوری دادهها با پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و کیفیت زندگی ویر و شربورن و تحلیل دادههای آماری در نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: بین میانگینهای تعدیل شده نمرات شادکامی گروهی در مرحله پس از آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (78/0=P). همچنین بین میانگینهای تعدیل شده نمرات کیفیت زندگی گروهی در مرحله پس از آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (64/0=P). نتیجهگیری: الگوی توانمندسازی کودک محور سبب بهبود شادکامی و کیفیت زندگی مادران شرکت کننده شـد. ایـن الگـو بـرای ارتباط مؤثر میان مادر و کودک و مدیریت بهتر رشد و تکامل کودکان توصیه میشود.