[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 359-351 برگشت به فهرست نسخه ها
پاسخ‌گویی دانشگاه‌های ایران به بازار کار از منظر خبرگان آموزش عالی
حمیدرضا آراسته، مجیدرضا کتابدار، بیژن عبدالهی، حسن رضا زین‌آبادی
مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
چکیده:   (8183 مشاهده)
زمینه و هدف: پاسخ­گویی از ضرورت‌­های اندازه‌گیری عملکرد، ارزشیابی و نیازهای یک نظام کارآمد و خدمتگزار مردم سالار، محسوب می‌­شود. نظر به شروع موج بیکاری به‌ویژه در قشر دارای تحصیلات عالی در کشور که از دهه 1370 آغاز شد، دانشگاه‌­ها متهم به ناکارآمدی در قبال پاسخگویی به بازارکارند که این امر می‌بایست با بررسی ابعاد مختلف موضوع، شناسایی و ارائه شود. هدف این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی برای پاسخ­گویی دانشگاه­‌های کشور به بازارکاراست.
روش: این تحقیق در چارچوب پارادایم تفسیری و مطالعه کیفی قرار می‌گیرد که برای تحلیل اطلاعات و داده‌­ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. روش نمونه‌­گیری و گردآوری داده‌­ها مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از خبرگان آموزش عالی بود که براساس نمونه‌گیری ملاک محور و زنجیره‌ای انتخاب شدند.
یافته‌­ها: هفده مؤلفه در 4 بُعد است شامل: بعد سیاست‌گذاری، ساختاری و مدیریتی (8 مؤلفه)، بعد آموزشی، مهارتی و پژوهشی (5 مؤلفه)، بعد فرهنگی (2 بعد) و بعد قوانین ومقررات (2 مؤلفه).
نتیجه‌گیری: به‌منظور کم شدن شکاف وضع موجود با وضعیت مطلوب دانشگا­ه‌­ها در جهت پاسخ­گویی به بازارکار و به‌خصوص کاهش بیکاری و افزایش رضایت دانش­‌آموختگان، اعتمادسازی بین دانشگاه و بازار کار و نیز محبوبیت بیشتر دانشگاه در این زمینه، انتظار می‌رود سیاست‌گذاران و به‌خصوص برنامه­‌ریزان آموزش ­عالی توجه و عنایت ویژه‌ای را به مولفه­‌های این پژوهش داشته باشند، اهم این مولفه‌­­ها عبارتند از: :تعامل دانشگاه با بازارکار، ارائه برنامه‌ریزی درسی و آموزش‌های کاربردی و مهارتی مبتنی‌بر بازارکار، توجه به انتصاب مدیران دانشگاهی پاسخ­گو در قبال بازار کار، تقاضا محور شدن رشته‌­ها و پذیرش دانشجو، ارائه آمار از وضعیت بازارکار، تعداد دانشجو و دانش‌آموخته به جامعه، مقابله با مدرک‌گرایی، اصلاح قوانین بازار کار و آیین‌نامه جذب و ارتقای هیئت علمی.
واژه‌های کلیدی: بازار کار، دانشگاه‌ها، مسئولیت اجتماعی
متن کامل [PDF 418 kb]   (2607 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/13 | پذیرش: 1401/6/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/22 | انتشار: 1401/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arasteh H R, Ketabdar M R, Abdollahi B, Zainabadi H R. Accountability of the Iran’s Universities to the Labor Market from the Perspective of Higher Education Experts. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (2) :351-359
URL: http://ijhp.ir/article-1-585-fa.html

آراسته حمیدرضا، کتابدار مجیدرضا، عبدالهی بیژن، زین‌آبادی حسن رضا. پاسخ‌گویی دانشگاه‌های ایران به بازار کار از منظر خبرگان آموزش عالی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (2) :351-359

URL: http://ijhp.ir/article-1-585-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570