[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 359-351 برگشت به فهرست نسخه ها
پاسخ‌گویی دانشگاه‌های ایران به بازار کار از منظر خبرگان آموزش عالی
حمیدرضا آراسته ، مجیدرضا کتابدار ، بیژن عبدالهی ، حسن رضا زین‌آبادی
مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
چکیده:   (19257 مشاهده)
زمینه و هدف: پاسخ­گویی از ضرورت‌­های اندازه‌گیری عملکرد، ارزشیابی و نیازهای یک نظام کارآمد و خدمتگزار مردم سالار، محسوب می‌­شود. نظر به شروع موج بیکاری به‌ویژه در قشر دارای تحصیلات عالی در کشور که از دهه 1370 آغاز شد، دانشگاه‌­ها متهم به ناکارآمدی در قبال پاسخگویی به بازارکارند که این امر می‌بایست با بررسی ابعاد مختلف موضوع، شناسایی و ارائه شود. هدف این پژوهش ارائه چارچوب مفهومی برای پاسخ­گویی دانشگاه­‌های کشور به بازارکاراست.
روش: این تحقیق در چارچوب پارادایم تفسیری و مطالعه کیفی قرار می‌گیرد که برای تحلیل اطلاعات و داده‌­ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. روش نمونه‌­گیری و گردآوری داده‌­ها مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از خبرگان آموزش عالی بود که براساس نمونه‌گیری ملاک محور و زنجیره‌ای انتخاب شدند.
یافته‌­ها: هفده مؤلفه در 4 بُعد است شامل: بعد سیاست‌گذاری، ساختاری و مدیریتی (8 مؤلفه)، بعد آموزشی، مهارتی و پژوهشی (5 مؤلفه)، بعد فرهنگی (2 بعد) و بعد قوانین ومقررات (2 مؤلفه).
نتیجه‌گیری: به‌منظور کم شدن شکاف وضع موجود با وضعیت مطلوب دانشگا­ه‌­ها در جهت پاسخ­گویی به بازارکار و به‌خصوص کاهش بیکاری و افزایش رضایت دانش­‌آموختگان، اعتمادسازی بین دانشگاه و بازار کار و نیز محبوبیت بیشتر دانشگاه در این زمینه، انتظار می‌رود سیاست‌گذاران و به‌خصوص برنامه­‌ریزان آموزش ­عالی توجه و عنایت ویژه‌ای را به مولفه­‌های این پژوهش داشته باشند، اهم این مولفه‌­­ها عبارتند از: :تعامل دانشگاه با بازارکار، ارائه برنامه‌ریزی درسی و آموزش‌های کاربردی و مهارتی مبتنی‌بر بازارکار، توجه به انتصاب مدیران دانشگاهی پاسخ­گو در قبال بازار کار، تقاضا محور شدن رشته‌­ها و پذیرش دانشجو، ارائه آمار از وضعیت بازارکار، تعداد دانشجو و دانش‌آموخته به جامعه، مقابله با مدرک‌گرایی، اصلاح قوانین بازار کار و آیین‌نامه جذب و ارتقای هیئت علمی.
واژه‌های کلیدی: بازار کار، دانشگاه‌ها، مسئولیت اجتماعی
متن کامل [PDF 418 kb]   (2700 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/13 | پذیرش: 1401/6/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/22 | انتشار: 1401/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arasteh H R, Ketabdar M R, Abdollahi B, Zainabadi H R. Accountability of the Iran’s Universities to the Labor Market from the Perspective of Higher Education Experts. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (2) :351-359
URL: http://ijhp.ir/article-1-585-fa.html

آراسته حمیدرضا، کتابدار مجیدرضا، عبدالهی بیژن، زین‌آبادی حسن رضا. پاسخ‌گویی دانشگاه‌های ایران به بازار کار از منظر خبرگان آموزش عالی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (2) :351-359

URL: http://ijhp.ir/article-1-585-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645