مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، مؤسسه آموزش عالی ارم، شیراز، ایران
چکیده: (915 مشاهده)
زمینه و هدف: رشد مهارتهای حرکتی کودکان، دانش و تشخیص تواناییهای بدن در جهت هماهنگی سایر مهارتها حائز اهمیت میباشد. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه هوش بدنی کودکان است. روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی میباشد. نمونه آماری شامل دوازده مصاحبه نیمه ساختار یافته با استادان رفتار حرکتی، مدیریت ورزشی و خبرگان این حوزه بود و روش نمونهگیری با تکنیک گلولهبرفی صورت گرفت. اطلاعاتدریافتی از مصاحبهها از طریق کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند، که 11مقوله اصلیبه دست آمد. یافتهها: نتایج نشان داد، حمایتگرایی، آموزشپذیری ورزشی، ویژگیهای روانشناختی از عوامل علی، سبک زندگی پویا، مدرسه پویا و سواد حرکتی از عوامل زمینهای، رشد فناورانه و شرایط محیطی از عوامل مداخلهگر بودند. همچنین مدیریت هوش هیجانی، سنجش هدفمند حرکتی راهبردها و رشد حرکتی نظاممند پیامد توسعه هوش بدنی کودکان میباشد. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود، با در نظر گرفتن ابعاد شخصیتی کودکان و شرایط خانوادگی، امکانات ورزشی پایه در دسترس کودکان قرار گیرد.