مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان،ایران
چکیده: (607 مشاهده)
زمینه و هدف: طرح ادغام میتواند به افزایش کمی و کیفی عرضه سرمایه انسانی سلامت، پاسخگوتر شدن آموزشها نسبت به نیازهای جامعه، تعمیق و تکمیل ادغام پژوهش و آموزش عالی سلامت در عرصه مراقبتها و خدمات سلامت منجر شود. مطالعه حاضر با هدف تبیین و ترسیم نقشهراهی برای پیادهسازی مرحله سوم ادغام انجام شد تا در صورت عزم مدیریت کلان کشور به تکمیل و تعمیق ادغام، به تسهیل پیادهسازی آن کمک نماید. روش: مطالعه حاضر مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا است. در این مطالعه از روش ترکیبی درون پارادایمی استفاده شد که برای سه سوسازی از بیش از یک روش در تدوین نقشهراه استفاده شد. یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد اولین قدم برای تکمیل ادغام، توسعه و تکمیل شبکه میباشد. یافتهها حاکی از این بود که اصلاحات هم باید در ساختار علمی یعنی بخش آموزش و پژوهش و هم در بخش ارائه خدمات سلامت، یعنی بخش بهداشت و درمان صورت گیرد؛ اما همزمان باید به اصلاح فرایندهای پشتیبانی از جمله مدیریت نیروی انسانی و توزیع منابع توجه شود و هم برای فرهنگسازی و همراه کردن افکار عمومی به صورت اقنایی و مشارکتی اقدام کرد. نتیجهگیری: برای پیادهسازی مرحله سوم ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت ضروری است تا علاوه بر اصلاحات نرم مانند تغییر باورها و نگرشهای درون و برون سازمانی و اصلاح تشکیلات و آییننامهها و مقررات، برای اصلاحات زیربنایی در شیوه مدیریت آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان نیز اقدامات برنامهریزی شدهای صورتگیرد. قطعاً تمرکز بر یک قسمت از این ساختار و فراموش کردن سایر اجزا باعث هدر رفتن منابع میشود.
Haghdoost A A, Emadi S, Noori Hekmat S. Roadmap for the Implementation of the Third Phase of the Integration of Medical Science Education in Iran's Health System. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (3) :215-222 URL: http://ijhp.ir/article-1-961-fa.html
حقدوست علیاکبر، عمادی سمیرا، نوری حکمت سمیه. نقشه راه پیادهسازی فاز سوم ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت ایران. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (3) :215-222