[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 261-254 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش کرونا در علائم اختلالات رفتاری کودکان: مطالعه مروری نظام‌مند
هادی پردل ، لیلا حجازی پور
روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1261 مشاهده)
زمینه و هدف: همه‌گیری کرونا به عنوان یک پدیده‌ پیچیده، تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت روان کودکان، به‌ویژه کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری داشته است. این مطالعه با هدف بررسی نقش خاص کووید-19 در تشدید علائم اختلالات برونی‌سازی (مانند پرخاشگری و نافرمانی) و درونی‌سازی (مانند اضطراب و افسردگی) در کودکان انجام شد، با تمرکز بر عوامل روانی- اجتماعی جدیدی که در این دوره ظهور کرده‌اند.
روش: این مطالعه مروری، مقالات معتبر از پایگاه‌های ساینس‌دایرکت، اسکوپوس، پاپ‌مد و گوگل اسکالر، و همچنین داده‌های به‌روز شده از سازمان‌های بهداشتی جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت، تحلیل شدند. از کلیدواژه‌های «همه‌گیری کووید-19»، «اختلالات رفتاری کودکان»، «تأثیرات اجتماعی- عاطفی»، «اختلالات برونی‌سازی» و «اختلالات درونی‌سازی» استفاده شد و مقالات از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ بررسی شدند.
یافته‌ها: از میان ۵۸ مقاله، ۱۴ مقاله با معیارهای ورود به مطالعه همخوانی داشتند. نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلالات برونی‌سازی و درونی‌سازی به‌دلیل محدودیت‌های اجتماعی و شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا، دچار تشدید علائم شده‌اند. در کودکان دارای اختلالات برونی‌سازی، پرخاشگری، نافرمانی و رفتارهای تکانشی افزایش یافته است، درحالی‌که در کودکان با اختلالات درونی‌سازی، علائم افسردگی، اضطراب، انزوا و گوشه‌گیری تشدید شده است. کاهش تعاملات اجتماعی مثبت و عدم توانایی در ابراز احساسات، از عوامل مهم در افزایش این اختلالات بوده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به پیامدهای روانی منفی و تشدید اختلالات برونی‌سازی و درونی‌سازی ناشی از کرونا، طراحی و اجرای راهبردهای مداخله‌ای و حمایتی که بر بهبود تعاملات اجتماعی و مدیریت عواطف کودکان و والدین تمرکز دارند، ضروری است.
واژه‌های کلیدی: اختلالات روانی، کودک، کووید-۱۹، مرور سیستماتیک، نشانه‌های رفتاری
متن کامل [PDF 555 kb]   (291 دریافت)    
نامه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/8 | پذیرش: 1403/7/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/9/3 | انتشار: 1403/10/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pordel H, Hejazi pour L. The Role of Coronavirus in the Symptoms of Behavioral Disorders in Children: A Systematic Review. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (3) :254-261
URL: http://ijhp.ir/article-1-948-fa.html

پردل هادی، حجازی پور لیلا. نقش کرونا در علائم اختلالات رفتاری کودکان: مطالعه مروری نظام‌مند. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (3) :254-261

URL: http://ijhp.ir/article-1-948-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4713