روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران
چکیده: (1261 مشاهده)
زمینه و هدف: همهگیری کرونا به عنوان یک پدیده پیچیده، تأثیرات گستردهای بر سلامت روان کودکان، بهویژه کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری داشته است. این مطالعه با هدف بررسی نقش خاص کووید-19 در تشدید علائم اختلالات برونیسازی (مانند پرخاشگری و نافرمانی) و درونیسازی (مانند اضطراب و افسردگی) در کودکان انجام شد، با تمرکز بر عوامل روانی- اجتماعی جدیدی که در این دوره ظهور کردهاند. روش: این مطالعه مروری، مقالات معتبر از پایگاههای ساینسدایرکت، اسکوپوس، پاپمد و گوگل اسکالر، و همچنین دادههای بهروز شده از سازمانهای بهداشتی جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت، تحلیل شدند. از کلیدواژههای «همهگیری کووید-19»، «اختلالات رفتاری کودکان»، «تأثیرات اجتماعی- عاطفی»، «اختلالات برونیسازی» و «اختلالات درونیسازی» استفاده شد و مقالات از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ بررسی شدند. یافتهها: از میان ۵۸ مقاله، ۱۴ مقاله با معیارهای ورود به مطالعه همخوانی داشتند. نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلالات برونیسازی و درونیسازی بهدلیل محدودیتهای اجتماعی و شرایط ناشی از همهگیری کرونا، دچار تشدید علائم شدهاند. در کودکان دارای اختلالات برونیسازی، پرخاشگری، نافرمانی و رفتارهای تکانشی افزایش یافته است، درحالیکه در کودکان با اختلالات درونیسازی، علائم افسردگی، اضطراب، انزوا و گوشهگیری تشدید شده است. کاهش تعاملات اجتماعی مثبت و عدم توانایی در ابراز احساسات، از عوامل مهم در افزایش این اختلالات بوده است. نتیجهگیری: با توجه به پیامدهای روانی منفی و تشدید اختلالات برونیسازی و درونیسازی ناشی از کرونا، طراحی و اجرای راهبردهای مداخلهای و حمایتی که بر بهبود تعاملات اجتماعی و مدیریت عواطف کودکان و والدین تمرکز دارند، ضروری است.
pordel H, Hejazi pour L. The Role of Coronavirus in the Symptoms of Behavioral Disorders in Children: A Systematic Review. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (3) :254-261 URL: http://ijhp.ir/article-1-948-fa.html
پردل هادی، حجازی پور لیلا. نقش کرونا در علائم اختلالات رفتاری کودکان: مطالعه مروری نظاممند. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (3) :254-261