گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده: (1607 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش فهم پدیدارشناسانه نقش مدیریت و رهبری در ارتقاء سلامت جسمانی دانشآموزان است. روش: با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی، نقش مدیریت و رهبری در ارتقاء سلامت جسمانی دانشآموزان بررسی شد. جامعه پژوهش شامل مدیران مدارس و کارشناسان تربیتبدنی بود که با روش نمونهگیری هدفمند از نوع در دسترس و بر اساس قاعده اشباع نظری 15 مشارکتکننده، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختارمند جمعآوری و با روش کلایزی تحلیل شد. یافتهها: براساس تجارب مشارکتکنندگان، آموزش و آگاهیدهی، ایجاد محیط آموزشی سالم، تشویق و پشتیبانی، ارتباط مؤثر و ترویج فرهنگ سلامت در ارتقاء سلامت جسمانی دانشآموزان بهعنوان عمدهترین نقشهای مدیریت و رهبری در ارتقا سلامت جسمانی دانشآموزان شناسایی شد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که ارتقای سلامت و تأمین سلامت افراد جامعه، یکی از ارکان پیشـرفت جامعه به شمار میرود و ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت، منجر بـه حفـظ عملکـرد و استقلال افراد، افزایش کیفیت زندگی آنهـا و کـاهش هزینـههای مراقبتهـای بهداشتی خواهد شد؛ بنابراین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکـان و نوجوانـان بهعنوان آیندهسازان کشور،میتواند تضمینکننده سلامت حال و آینده جامعـه باشـد. ازاینرو، توجه به بهداشت این گروه، از اهمیت ویژهای برخوردار اسـت؛ چراکه پایهگذاری رفتارهای بهداشتی در این سنین شکل میگیرد و با این کار میتـوان گام بزرگی در پیشگیری از بیماریها در سنین بالا کـه هزینـههای زیـادی را بـر جامعه تحمیل میکند، برداشت.
Doosti V, Mousavi F. The Role of Management and Leadership in Improving Students' Physical Health. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (2) :127-132 URL: http://ijhp.ir/article-1-938-fa.html
دوستی وحید، موسوی فرانک. نقش مدیریت و رهبری در ارتقاء سلامت جسمانی دانشآموزان. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (2) :127-132