مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 41 تهران، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان شرق تهران، ایران
چکیده: (738 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اینکه در همهگیری کووید-19 کنترل بیماری، ارتباط مستقیم با میزان مشارکت مردم دارد هر عاملی که بتواند مشارکت عموم جامعه را تقویت کند تأثیر بسزایی در مدیریت این بحران اجتماعی به منظور پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری دارد. در این مطالعه مؤلفههای مشارکت مردم در کنترل کووید 19 مشخص شد. روش: در این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا با کدگذاری باز با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 متخصص رشته پزشکی و رسانه و ارتباطات و همچنین 10 نفر از مردم عادی کدهای اولیه، زیر طبقهها، طبقهها در درون مایه مشارکت استخراج شد. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به ارایه 1012کد اولیه شد. پس از اینکه این کدهای اولیه مرور و دستهبندی شدند 200 کد تولید شد که در 21 زیرطبقه، 9 طبقه و به 3 درون مایه طبقهبندی شدند. درون مایهها شامل: نقش رسانه، مشارکت مردم و کنترل کووید بود. درون مایه نقش رسانه 3 طبقه: اعتماد به رسانه، رسانههای یک سویه و رسانههای دو سویه را شامل شد. درون مایه مشارکت مردم 3 طبقه: مشارکت اجتماعی و مشارکت درمانی و نقش رسانه در مشارکت مردمی را شامل شد. درون مایه کنترل کووید 3 طبقه: دانش مردم و بار روانی بیماری و اثر رسانه بر کنترل کووید را شامل شد. نتیجهگیری: در نظر گرفتن مؤلفههای مشارکت مردم برای بهبود وضعیت استفاده از رسانه میتواند در کنترل همه گیریهای بعدی نقش ارزشمندی داشته باشد.
Aminian N, Hashemi S, Soltanifar M, Ghorbani F. Identifying the Components of People's Participation in the Use of Media to Control COVID-19. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (2) :176-182 URL: http://ijhp.ir/article-1-883-fa.html
امینیان نسرین، هاشمی شهناز، سلطانی فر محمد، قربانی فریبا. شناسایی مؤلفههای مشارکت مردم در استفاده از رسانه برای کنترل کووید-19. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (2) :176-182