[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
اخلاق انتشار::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 83-74 برگشت به فهرست نسخه ها
توانمندسازی اجتماعی کودکان: یک ضرورت
ملیحه کدیور ، مرجان کوهنورد
عضو وابسته گروه سلامت اجتماعی
چکیده:   (834 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت‌های اجتماعی به آن دسته از رفتارهای قابل قبول اجتماعی گفته می‌شود که فرد را قادر می سازند با دیگران تعامل مؤثر داشته باشد و از واکنش‌های غیرقابل پذیرش اجتماعی پرهیز کند. مهارت‌های اجتماعی کسب شده در دوران کودکی اغلب پایه و اساس موفقیت در مراحل بعدی زندگی را تشکیل می‌دهند. این مطالعه با هدف بررسی مهارت‌های اجتماعی در دوران کودکی و توانمندسازی اجتماعی و تأثیر آن در مراحل بعدی زندگی صورت گرفت.
روش: این بررسی در پایگاه‌های اطلاعاتی انگلیسی و فارسی با کلیدواژه‌های مهارت‌های اجتماعی، توانمندسازی اجتماعی و آموزش با کودک صورت گرفت. از 512 مورد یافته شده، 86 مورد در ارتباط با این موضوع در بررسی با رویکرد کودکان به صورت کلی انتخاب و مورد بررسی قرار گفت.
یافته‌ها: هشت حیطه شامل: تعاریف، ابعاد مختلف مهارت‌های اجتماعی، اهمیت و ضرورت کسب این مهارت‌ها، نقش آموزش در کسب چنین مهارت‌هایی، انواع روش‌های آموزشی، عوامل موثر بر کسب مهارت‌های اجتماعی، نقش بازی در آموزش مهارت‌های اجتماعی و روش‌های ارزیابی مهارت‌های اجتماعی مشخص شدند.
عوامل مختلفی که در کسب مهارت‌های اجتماعی تأثیرگذار هستند عبارتند از: نقش سن و جنس، والدین و معلمان و سطح فرهنگی خانواده. نقص در این مهارت‌ها می‌تواند به پیامدهای ناخوشایند متعددی از جمله اختلالات رفتاری، عملکرد تحصیلی ضعیف، انزوا و مشکلات روانی در مقطع نوجوانی منجر شود.
نتیجه‌گیری: در این میان آموزش به‌ویژه در دوره پیش از دبستان نقش به‌سزایی در توانمندسازی کودکان در مهارت‌های اجتماعی دارد. برنامه آموزشی شناختی رفتاری یکی از بهترین روش‌های آموزشی در این حیطه است.
واژه‌های کلیدی: آموزش و پرورش، توانمندسازی، رفتار اجتماعی، کودکان، مهارت‌های اجتماعی
متن کامل [PDF 774 kb]   (359 دریافت)    
نامه: مروري روايتي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/18 | پذیرش: 1403/3/31 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/12 | انتشار: 1403/4/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kadivar M. The Necessities of Social Empowerment of Children. Iran J Cult Health Promot 2024; 8 (1) :74-83
URL: http://ijhp.ir/article-1-841-fa.html

کدیور ملیحه، کوهنورد مرجان. توانمندسازی اجتماعی کودکان: یک ضرورت. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1403; 8 (1) :74-83

URL: http://ijhp.ir/article-1-841-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710