زمینه و هدف: پزشکان خانواده برای انجام مسئولیتها نیازمند داشتن توانمندیها و مهارتهای ضروری هستند. هدف از این مقاله معرفی این مهارتها و تحلیل برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی از نظر آموزش مهارتهای ضروری است. روش: این مطالعه به روش ترکیبی انجام شده است. ابتدا مقالات داخلی و بینالمللی و در مواردی وبگاه دانشگاهها یا سازمانهای مرتبط با سلامت و آموزش پزشک خانواده به صورت هدفمند جستجو شد. بادستهبندی و تحلیل مطالبجمعآوریشده، فهرست مهارتها استخراج شد. در گام بعد بابرگزاری 8 جلسه بحثگروهی فهرست مهارتها بررسی و بازبینی شد. در انتها برنامه آموزشی موجود با رویکرد پزشکی خانواده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: دانش و مهارتهای مورد انتظار پزشکان عمومی به عنوان مدیر گروه پزشکی خانواده در شش حیطه کلان و 63 زیر حیطه دستهبندی و ارائه شد. حیطههای کلان عبارتند از: سلامت عمومی،مهارتهای بالینی ضروری،اقدامات عملی،فناوری اطلاعات در سلامت، معنویت اسلامی، اخلاق و قانون و مهارتهای نرم.در کل 26 واحد عملی و 25 واحد تئوری پیشنهاد شد. نتیجهگیری: تحلیل برنامه آموزشی فعلی در شش حیطه کلان انجام شد و حوزههای مغفول مانده مهمی را آشکار کرد. توجه به این حوزهها و برنامهریزی در جهت رفع موانع آموزشی و فراهم کردن زیرساختها، لازم و ضروری است.
Tabrizchi N, Mohagheghi M A, Malekafzali H, Sajadi S J, Kabir M J, Larijani B et al . Medical Education: Family Physician’s Perspective. Iran J Cult Health Promot 2023; 7 (1) :57-67 URL: http://ijhp.ir/article-1-737-fa.html
تبریزچی نرگس، محققی محمدعلی، ملک افضلی حسین، سجادی جزی سیدجمال الدین، کبیر محمدجواد، لاریجانی باقر و همکاران.. آموزش پزشکی از منظر پزشک خانواده. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1402; 7 (1) :57-67