[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 654-646 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل‌سازی تعاملی عوامل مؤثر بر تقاضای مصرف‌کنندگان برای طب سنتی-ایرانی
زهرا صادقی آرانی ، محسن نیازی ، زهرا باقری محمدی
مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (553 مشاهده)
زمینه و هدف: در سال‌های اخیر تقاضا برای طب سنتی در سراسر جهان افزایش یافته است؛ اما هنوز پژوهش جامعی که به بررسی چرایی این استقبال بپردازد صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دلایل تقاضا به طب سنتی-ایرانی و ارائه مدل تعاملی از این دلایل انجام شده است.
روش‌‌: با استفاده از مرور ادبیات تحقیق، عوامل کلیدی مؤثر بر طب سنتی-ایرانی، شناسایی و‌ سپس با استفاده از رویکرد مدل ساختاری-تفسیری روابط بین این عوامل ترسیم شد. در نهایت نیز با استفاده از تحلیل میک‌مک این عوامل کلیدی در چهار دسته مستقل (کلیدی)، پیوندی، خودمختار و وابسته طبقه‌بندی شده است.
یافته‌ها: در بررسی ادبیات تحقیق 17 متغیر مؤثر بر تقاضای مصرف‌کنندگان به طب سنتی-ایرانی شناسایی شد. همچنین نتایج مدل‌سازی تعاملی این عوامل حاکی از آن است که «عوارض جانبی کمتر طب سنتی-ایرانی، طبیعی بودن‌ داروهای گیاهی طب سنتی-ایرانی، دسترسی آسان‌ به داروها و ابزارهای طب سنتی، تولید آسان‌تر داروها و ابزارهای طب سنتی و خطرات زیست محیطی کمتر داروهای طب سنتی قدمت بیشتر طب سنتی و باورهای دینی» عوامل کلیدی تقاضا برای طب مکمل است که این مؤلفه‌ها بر سایر مؤلفه‌های محرک تقاضای طب سنتی-ایرانی اثر می‌گذارد. در نهایت نیز این مؤلفه‌ها سازنده‌ی ‌«نگرش مثبت و اعتماد عمومی» و «پذیرش فرهنگی اجتماعی این نوع درمان» است که خود منجر به ایجاد «قوانین و مقرات حامی طب سنتی-ایرانی» می‌شود.
نتیجه‌گیری: تعیین روابط بین متغیرها و نوع متغیرها می‌تواند به درک بهتر موضوع و اتخاذ تصمیمات مناسبی در مسئله عوامل مؤثر بر تقاضای طبی سنتی-ایرانی منجر شود و راهبردهای تولید و بازاریابی برای این طب را جهت‌دهی کند.
واژه‌های کلیدی: پزشکی ایرانی، پزشکی سنتی، درمان‌های مکمل، مدل ساختاری-تفسیری
متن کامل [PDF 531 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/3 | پذیرش: 1401/11/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22 | انتشار: 1401/12/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeqi-arani Z, Niazi M, bagheri Mohammadi Z. Interactive Model of Factors Affecting Consumer Demand for Traditional-Iranian Medicine. Iran J Cult Health Promot 2023; 6 (4) :646-654
URL: http://ijhp.ir/article-1-598-fa.html

صادقی آرانی زهرا، نیازی محسن، باقری محمدی زهرا. مدل‌سازی تعاملی عوامل مؤثر بر تقاضای مصرف‌کنندگان برای طب سنتی-ایرانی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (4) :646-654

URL: http://ijhp.ir/article-1-598-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645