گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی همدان، همدان، ایران
چکیده: (1209 مشاهده)
زمینه و هدف: افزایش پیچیدگی مسائل و پیشرفتهای فناورانه باعث گسترش و توسعه میان رشتهایها برای فهم دقیق تغییرات و فراگیری چگونگی رویارویی با آنها شده است. بهداشت و سلامت اساساً ماهیت پیچیدهای پیدا کرده است و امکان فهم این حوزه تنها با تکیه بر علوم پزشکی مهیا نخواهد بود. پرسش اصلی این مقاله آن است که بهکارگیری میان رشتهایها در علوم پزشکی ایران تابع چه الگو و مدلی است؟ برای پاسخ به این پرسش بازیگران و عوامل شکلدهنده به توسعه میانرشتهایها بررسی شده است. عوامل شکلدهنده به وضعیت بهکارگیری میان رشتهایها در علوم پزشکی ایران کدام هستند؟ تحلیل ساختاری- تفسیری این عوامل بر پایه تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آنها از یکدیگر چگونه است؟
روش: پانل خبرگان بهمنظور گردآوری، اولویتگذاری و اعتباربخشی عوامل تأثیرگذار بر آینده توسعه میان رشتهایها در علوم پزشکی؛ روش تحلیل ساختاری- تفسیری با استفاده از نرمافزار میکمک و مکتور بهمنظور شناسایی نقش کنشگران و عوامل بر وضعیت میان رشتهایها.
یافتهها: توسعه میان رشتهایها نیازمند حمایت و پشتیبانی نهادهای سیاستگذار بهعنوان هدایتگر و تسهیلکننده از طریق وضع قوانین تسهیلگر، توسعه هستههای آموزشی و پژوهشی میان رشتهای، توسعه برنامههای ماژولار میان رشتهای.
نتیجهگیری: عامل «لزوم گذار به دانشگاههای نسل سوم»، بیشترین اثرگذاری و عامل «بازبینی سیاستهای جذب منابع انسانی»، بیشترین تأثیرپذیری را دارند. عامل دانشگاههای نسل سوم عاملی است که زمینه را بهشدت برای توسعه میان رشتهایها فراهم میکند و بر سایر عوامل و دانشهای میان رشتهای اثرگذار است. توسعه میان رشتهایها باید به گفتمان مسلط دانشگاه تبدیل شود به شکلی که در قالب سیاستها و برنامههای راهبردی آموزش عالی پزشکی مدون شود.
Moghadam M H, Bashiri H. Interdisciplinary Studies in Iranian Universities of Medical Sciences: Structural Analysis of Factors and Actors. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (2) :341-350 URL: http://ijhp.ir/article-1-546-fa.html
حسینیمقدم محمد، بشیری حسن. میان رشتهایها در دانشگاههای علوم پزشکی ایران: تحلیل ساختاری عوامل و بازیگران. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (2) :341-350