[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 350-341 برگشت به فهرست نسخه ها
میان‌ رشته‌ای‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران: تحلیل ساختاری عوامل و بازیگران
محمد حسینی‌مقدم ، حسن بشیری
گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1209 مشاهده)
زمینه و هدف: افزایش پیچیدگی مسائل و پیشرفت‌های فناورانه باعث گسترش و توسعه میان‌ رشته‌ای‌ها برای فهم دقیق تغییرات و فراگیری چگونگی رویارویی با آنها شده است. بهداشت و سلامت اساساً ماهیت پیچیده‌ای پیدا کرده است و امکان فهم این حوزه تنها با تکیه بر علوم پزشکی مهیا نخواهد بود. پرسش اصلی این مقاله آن است که به‌کارگیری میان رشته‌ای‌ها در علوم پزشکی ایران تابع چه الگو و مدلی است؟ برای پاسخ به این پرسش بازیگران و عوامل شکل‌دهنده به توسعه میان‌رشته‌ای‌ها بررسی شده است. عوامل شکل‌دهنده به وضعیت به‌کارگیری میان رشته‌ای‌ها در علوم پزشکی ایران کدام هستند؟ تحلیل ساختاری- تفسیری این عوامل بر پایه تأثیرپذیری و تأثیرگذاری آنها از یکدیگر چگونه است؟
روش: پانل خبرگان به‌منظور گردآوری، اولویت‌گذاری و اعتباربخشی عوامل تأثیرگذار بر آینده توسعه میان‌ رشته‌ای‌ها در علوم پزشکی؛ روش تحلیل ساختاری- تفسیری با استفاده از نرم‌افزار میک‌مک و مکتور به‌منظور شناسایی نقش کنشگران و عوامل بر وضعیت میان‌ رشته‌ای‌ها.
یافته‌ها: توسعه میان ‌رشته‌ای‌ها نیازمند حمایت و پشتیبانی نهادهای سیاست‌گذار به‌عنوان هدایت‌گر و تسهیل‌‌کننده از طریق وضع قوانین تسهیل‌گر، توسعه هسته‌های آموزشی و پژوهشی میان ‌رشته‌ای، توسعه برنامه‌های ماژولار میان‌ رشته‌ای.
نتیجه‌گیری: عامل «لزوم گذار به دانشگاه‌های نسل سوم»، بیشترین اثرگذاری و عامل «بازبینی سیاست‌های جذب منابع انسانی»، بیشترین تأثیرپذیری را دارند. عامل دانشگاه‌های نسل سوم عاملی است که زمینه را به‌شدت برای توسعه میان ‌رشته‌ای‌ها فراهم می‌کند و بر سایر عوامل و دانش‌های میان ‌رشته‌ای اثرگذار است. توسعه میان ‌رشته‌ای‌ها باید به گفتمان مسلط دانشگاه تبدیل شود به شکلی که در قالب سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی آموزش عالی پزشکی مدون شود.
واژه‌های کلیدی: تحلیل ساختاری- تفسیری، علوم پزشکی، مطالعات میان رشته‌ای
متن کامل [PDF 551 kb]   (268 دریافت)    
نامه: اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/3/10 | پذیرش: 1401/5/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/13 | انتشار: 1401/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghadam M H, Bashiri H. Interdisciplinary Studies in Iranian Universities of Medical Sciences: Structural Analysis of Factors and Actors. Iran J Cult Health Promot 2022; 6 (2) :341-350
URL: http://ijhp.ir/article-1-546-fa.html

حسینی‌مقدم محمد، بشیری حسن. میان‌ رشته‌ای‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران: تحلیل ساختاری عوامل و بازیگران. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1401; 6 (2) :341-350

URL: http://ijhp.ir/article-1-546-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660