زمینه و هدف: بهرهگیری از برنامهریزی راهبردی به عنوان یک ضرورت در نهادهای آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از این تحقیق طراحی نقشه راهبردی سلامت و تندرستی وزارتآموزش و پرورش ایرانبود. روش: روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری شامل 14نفر از مدیران و صاحبنظران دفتر سلامت و تندرستی وزارتآموزش و پرورش بودند. ابزار تحقیق شامل مصاحبه و پرسشنامه برای احصای نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها، ماتریسهای ارزیابی عوامل درونی (IFE)، ماتریس ارزیابی عوامل بیرونی (EFE) وماتریس تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید (SWOT) برای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبردها، و ماتریسهای مرتبط با الگوی ساختاری-تفسیری (ISM) برای تهیه نقشه راهبردی حوزه سلامت و تندرستی بود. یافتهها: شورای راهبری پژوهش 11 راهبرد اصلی را تدوین کرد و نقشه راهبردی با بهرهمندی از الگوی ساختاری تفسیری ترسیم شد. استانداردسازی تجهیزات بهداشتی مدارس، توانمندسازی منابع انسانی، توسعه نظام مراقبت سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان از مهمترین راهبردهای حوزه سلامت و تندرستی بودند. نتیجهگیری: طراحی این نقشه تسهیلگر پیادهسازی راهبردها برای دستیابی به توسعه سواد سلامت و سبک زندگی سالم در دانشآموزان است.