[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
مجوز رتبه علمی پژوهشی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 553-547 برگشت به فهرست نسخه ها
تفاوت توانایی ذهنی‌سازی در کودکان دارای اختلال یادگیری و اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی
فریبا قاسمی، حسن میرزاحسینی، نادر متین‌پور
چکیده:   (1142 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش تعیین تفاوت توانایی ذهنی‌سازی در کودکان دارای اختلال یادگیری و اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علتی مقایسه­ای و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش‌آموزان دچار بیش‌فعالی/ کم‌توجهی و اختلال‌های یادگیری پایه ششم مدارس مستقر در آموزش و پرورش منطقه 13 شهر تهران در سال 1399 بود که از میان آن­ها 90 نفر کودک بیش‌فعال و 90 نفر کودک دچار اختلال یادگیری که واجد شرایط بودند، به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ذهنی­سازی براون و رایان (2006) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و نرم افزار SPSS-26 صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین دو گروه به لحاظ توانایی ذهنی­سازی تفاوت وجود داشت، به‌طوری که کودکان دچار اختلال­های یادگیری در مقایسه با کودکان دچار اختلال بیش‌فعالی/کم‌توجهی از سطوح بالاتر توانایی ذهنی­سازی برخوردار بودند (001/0P).
نتیجه‌گیری: براساس یافته­های پژوهش بین کودکان دچار اختلال بیش‌فعالی/ کم‌توجهی و کودکان دچار اختلال­های یادگیری به لحاظ توانایی ذهنی­سازی تفاوت وجود دارد و کودکان دچار اختلال بیش‌فعالی/کم‌توجهی در مقایسه با کودکان دچار اختلال­های یادگیری، کمتر از توانایی ذهنی‌سازی برخوردار هستند. پیشنهاد می‌شود با تلفیق آموزه‌های اسلامی و روان‌شناسی در زمینه ذهنی‌سازی مطالعات جامع‌تری طراحی شود.
واژه‌های کلیدی: بیش‌فعالی، ذهنی‌سازی، کم‌توجهی در کودکان پر‌تحرک، ناتوانی‌های یادگیری
متن کامل [PDF 337 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: اصيل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/18 | پذیرش: 1400/12/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/12/25 | انتشار: 1400/12/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mentalization in Children with Learning Disorders and Those with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Iran J Cult Health Promot 2022; 5 (4) :547-553
URL: http://ijhp.ir/article-1-493-fa.html

قاسمی فریبا، میرزاحسینی حسن، متین‌پور نادر. تفاوت توانایی ذهنی‌سازی در کودکان دارای اختلال یادگیری و اختلال کم‌توجهی/بیش‌فعالی. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (4) :547-553

URL: http://ijhp.ir/article-1-493-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت Iranian Journal of Culture and Health Promotion
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645