تفاوت توانایی ذهنیسازی در کودکان دارای اختلال یادگیری و اختلال کمتوجهی/بیشفعالی
|
فریبا قاسمی، حسن میرزاحسینی، نادر متینپور |
|
|
چکیده: (1142 مشاهده) |
زمینه و هدف: هدف این پژوهش تعیین تفاوت توانایی ذهنیسازی در کودکان دارای اختلال یادگیری و اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علتی مقایسهای و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانشآموزان دچار بیشفعالی/ کمتوجهی و اختلالهای یادگیری پایه ششم مدارس مستقر در آموزش و پرورش منطقه 13 شهر تهران در سال 1399 بود که از میان آنها 90 نفر کودک بیشفعال و 90 نفر کودک دچار اختلال یادگیری که واجد شرایط بودند، به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ذهنیسازی براون و رایان (2006) بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و نرم افزار SPSS-26 صورت گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین دو گروه به لحاظ توانایی ذهنیسازی تفاوت وجود داشت، بهطوری که کودکان دچار اختلالهای یادگیری در مقایسه با کودکان دچار اختلال بیشفعالی/کمتوجهی از سطوح بالاتر توانایی ذهنیسازی برخوردار بودند (001/0P).
نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش بین کودکان دچار اختلال بیشفعالی/ کمتوجهی و کودکان دچار اختلالهای یادگیری به لحاظ توانایی ذهنیسازی تفاوت وجود دارد و کودکان دچار اختلال بیشفعالی/کمتوجهی در مقایسه با کودکان دچار اختلالهای یادگیری، کمتر از توانایی ذهنیسازی برخوردار هستند. پیشنهاد میشود با تلفیق آموزههای اسلامی و روانشناسی در زمینه ذهنیسازی مطالعات جامعتری طراحی شود. |
|
واژههای کلیدی: بیشفعالی، ذهنیسازی، کمتوجهی در کودکان پرتحرک، ناتوانیهای یادگیری |
|
متن کامل [PDF 337 kb]
(308 دریافت)
|
نوع مطالعه: اصيل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/10/18 | پذیرش: 1400/12/8 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/12/25 | انتشار: 1400/12/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|