رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران،
چکیده: (2044 مشاهده)
زمینه و هدف: معنویت اسلامی، از جمله دغدغههای خبرگان فعال در این امر محسوب میشود. هدف این مجموعه شناسایی، تحقیق و تعیین اولویتهای پژوهشی در حوره سلامت معنوی است. روش: برای انجام این پژوهش از روش دلفی استفاده شد. در این روش سعی شد براساس مصاحبههای نخبگان که شامل متخصصان حوزه سلامت معنوی از استادان دانشگاهها و حوزههای علمیه بود، اولویتهای پژوهشی در حوزه سلامت معنوی اسلامی مورد شناسایی، توصیف و تحلیل قرار بگیرد که پس از جمعآوری دادهها از طریق روش تحلیل محتوا، برای تجزیه و تحلیل درصد فراوانی از نرمافزار spss و در خصوص تفکیک شاخصها و تبیین روابط میان دیدگاه متخصصان از نرم افزار maxquda استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج به دست آمده، 15روش موردنیاز برای انجام پژوهش، 18 عنوان حمایتهای موردنیاز برای انجام آموزش و پژوهش، 15 مبنای نظری مهم و اساسی در مطالعه سلامت معنوی، 15 خلأ تحقیقاتی و آموزشی درباره موضوع سلامت معنوی در جامعه اسلامی، 15خلأ موجود در عرصه آموزش سلامت معنوی (مدارس و دانشگاهها)، 12 روش اصلی تطبیق فرهنگهای مختلف و دیدگاههای مختلف و 12 آسیب اساسی فقدان سلامت معنوی در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی از سوی صاحبنظران و نخبگان عرصه سلامت معنوی اسلامی مطرح شد. نتیجهگیری: نتایج مصاحبههای انجام شده بیانگر این موضوع بود که در ارتباط با وجوه گوناگون سلامت معنوی در حوزههای مختلف، 7 سرفصل اساسی از دید صاحبنظران سلامت معنوی وجود دارد که شایسته است پژوهشگران فعال در این حوزه، توجهی به این اولویتها و خلأهای پژوهشی مطرح شده داشته باشند.
Isa Morad A, Bagheri H, Mazousaz A. Islamic Spiritual Health Preferences in Education and Research. Iran J Cult Health Promot 2021; 5 (3) :334-343 URL: http://ijhp.ir/article-1-470-fa.html
عیسیمراد ابوالقاسم، باقری حوریه، مازوساز عاطفه. اولویتهای سلامت معنوی اسلامی در حوزه آموزش و پژوهش. نشريه فرهنگ و ارتقاء سلامت. 1400; 5 (3) :334-343